پاک کردن انواع لکه از روی فرش | فروشگاه فرش لوکس

آیا روی فرشتان لکه افتاده و به دنبال روش صحیح پاک کردن آن هستید؟ هر لکه‌ای که باشد، در اینجا روش خلاص شدن از آن را خواهید یافت. با ما همراه باشید.


هنگام پاک کردن لکه فرش (Carpet stain) "زمان" مهم‌ترین مسئله است. اگر دیر بجنبید، لکه کهنه و سرسخت شده و پاک کردن آن دشوار می‌شود. در اینجا راه‌حل تمیز کردن تمامی انواع لکه فرش را یکجا قرار دادیم تا در زمان شما صرفه‌جویی کنیم.


پاک کردن لکه چربی و روغن از فرش


این لکه می‌تواند در اثر افتادن قوطی کرم، پاشیدن روغن هنگام پخت‌وپز و یا خالی شدن خورش روی فرش باشد. برای تمیز کردن لکه چربی و روغن از روی فرش زمان را از دست ندهید. هرچه دیرتر بجنبید این لکه روی فرش بیشتر نفوذ کرده و پاک کردن آن سخت‌تر می‌شود. در مرحله اول یک دستمال نخی را روی لکه قرار دهید تا بخش رویی چربی را به خود جذب کند. مراقب باشید لکه بیش از این‌ روی فرش پخش نشود. در مرحله بعد شامپو فرش یا مایع ظرفشویی را با کمی آب گرم ترکیب کرده با یک مسواک یا اسفنج نرم روی لکه بکشید. آن‌قدر ادامه دهید تا مطمئن شوید تمام چربی و روغن فرورفته در بافت فرش از بین رفته است. بعد از خشک شدن فرش اگر نیاز بود این کار را تکرار کنید تا نتیجه بهتری بگیرید.


پاک کردن لکه زعفران از روی فرش


اگر زعفران دم‌کرده روی فرش ریختید، برای تمیز کردن آن حسابی وقت بگذارید. متأسفانه رنگدانه‌های قدرتمند زعفران را باید به‌سختی از روی فرشتان تمیز کنید. برای پاک کردن لکه فرش ناشی از زعفران به‌این‌ترتیب عمل کنید. ابتدا اگر چیزی از رشته‌های زعفران روی فرش است، به‌آرامی بردارید تا اثر بیشتری روی فرش باقی نگذارند. سپس با یک دستمال نخی رطوبت آن را بگیرید. بهترین مایع لکه بر فرش برای تمیز کردن لکه زعفران روی قالی، محلول پر اکسید هیدروژن است. مایع را با آب خنک ترکیب و با پارچه آغشته به محلول، از بیرون به سمت داخلِ لکه ماساژ دهید. اجازه دهید محلول نیم ساعت روی لکه بماند و سپس آن را شستشو داده و خشک کنید.


پاک کردن لکه توت، شاه‌توت و انار از روی فرش


سه میوه خوش‌طعم و البته رنگدانه دار که باید خیلی مراقب باشید روی فرشتان نریزند؛ چراکه لکه آن‌ها حسابی روی فرش شمارا رنگ‌آمیزی می‌کند. برای نتیجه‌گیری بهتر حتماً قبل از خشک شدن برای لکه گیری فرش اقدام کنید. بهتر است برای پاک کردن لکه فرش از محلول سرکه سفید و آب یخ استفاده کنید. یک پارچه تمیز آغشته به محلول را به‌صورت ضربه‌ای روی لکه فرش بزنید تا بیشتر پخش نشود. آن‌قدر ادامه دهید تا لکه فرش کاملاً تمیز شود. اگر حس کردید محلول شما قدرت پاک‌کنندگی کافی ندارد، مایع ظرفشویی یا شامپو فرش به آن اضافه کنید.


پاک کردن لکه شکلات از روی فرش


شکلات به‌شدت روی فرش لکه می‌اندازد و تمیز کردن لکه فرش ناشی از شکلات اصلاً آسان نیست. به همین دلیل یک دستور برای ساخت لکه بر فرش در اختیار شما می‌گذاریم تا برای پاک کردن لکه فرش از آن استفاده کنید. این محلول لکه بر فرش شامل 3 لیوان آب ولرم، یک قاشق وایتکس و یک لیوان سرکه سفید است. می‌توانید کمی شامپو فرش هم به این ترکیب اضافه کنید. محلول را خوب ترکیب کرده و قبل از استفاده تست کوچکی انجام دهید.

قبل از استفاده از این محلول، اگر تکه‌ای از شکلات روی فرش مانده، با کمک یک قاشق جدا کنید. قاشق را محکم فشار ندهید تا شکلات به الیاف داخلی نفوذ نکند. محلول را به کمک قطره‌چکان روی لکه بریزید و با دستمال نخی روی آن بکشید. درنهایت هم می‌توانید محل لکه فرش را با شامپو فرش شستشو داده و خشک کنید.


پاک کردن لکه چای و قهوه از روی فرش


چای و قهوه دارای رنگدانه‌هایی هستند که در صورت ریختن روی فرش، اثر آن حتماً باقی می‌ماند. برای تمیز کردن لکه چای، قهوه و یا نسکافه از فرش، در مرحله اول باقیمانده آن را به کمک قاشق از روی فرش جمع کنید. مراقب باشید محدوده لکه فرش را بزرگ‌تر نکنید.

برای پاک کردن لکه فرش به‌این‌ترتیب عمل کنید. اگر نمی‌خواهید از مواد شیمیایی برای لکه بری فرش استفاده کنید، از مواد طبیعی مثل محلول آب و نمک، آب ولرم و سرکه و یا ماست استفاده کنید. در غیر این صورت، قبل از خشک شدن لکه با محلول آب ولرم و شامپو فرش تمیز کنید.


پاک کردن لکه جوهر از روی فرش

برای پاک کردن لکه جوهر و ماژیک از روی فرش سرعت عمل نیاز دارید. پاک کردن لکه جوهر خشک‌شده از روی فرش اگر غیرممکن نباشد بسیار دشوار است. در این شرایط استفاده از مواد شیمیایی مثل الکل و استون چندان برای لکه گیری فرش پیشنهاد نمی‌شود. این مواد در حین تمیز کردن لکه فرش به بافت فرش نیز آسیب می‌زنند. در چنین موردی، بهتر است از لکه بر فرش طبیعی مثل ماست استفاده کنید. ماست را روی لکه جوهر مانده بر فرش خوب پخش کنید. بعدازاینکه ماست کاملاً با جوهر ترکیب شد، آرام‌آرام با قاشق آن را بردارید. در مرحله بعد برای پاک کردن لکه فرش، یک دستمال نخی تمیز بردارید. به کمک شامپو فرش و آب ولرم، فرش را از جهت بیرونی لکه به درون دستمال بکشید.

توجه: برای پاک کردن لکه ماژیک از روی فرش هم می‌توانید از این روش استفاده کنید.


پاک کردن لکه نوشابه از فرش


برای پاک کردن لکه نوشابه از روی فرش، مانند لکه چای و قهوه، با قاشق مواد مانده را جمع کنید. قاشق را چند بار محکم روی فرش بکشید و تمام مایع مانده از نوشابه را جمع نمایید. برای پاک کردن لکه فرش، محلول آب ولرم و مایع ظرفشویی یا شامپو فرش آماده کنید. اسفنج یا پارچه نخی را به محلول آغشته کنید و بر لکه نوشابه روی فرش بکشید تا کاملاً برطرف شود.

توجه: اگر لکه نوشابه روی فرش خشک شده بود، محل آن را با اسفنج یا پارچه آغشته به محلول مرطوب کنید. این کار باعث مرطوب شدن لکه می‌شود و تمیز کردن آن را راحت‌تر می‌کند. سپس با کمک محلول، محل لکه فرش را به‌طور کامل شستشو دهید.


پاک کردن لکه تنباکو و سیگار از روی فرش


گاهی پیش می‌آید که سیگار یا تنباکو باعث ایجاد لکه روی فرش می‌شوند. روش پاک کردن لکه فرش ناشی از سیگار و تنباکو چندان دشوار نیست. البته منظور تنها لکه به‌جامانده از این دو است نه اثر سوختگی آن‌ها. برای پاک کردن لکه فرش به‌جامانده از سیگار یا تنباکو بهترین لکه بر فرش، مایع گلیسیرین است. محلولی شامل گلیسیرین، آب ولرم و مایع ظرفشویی آماده کنید. می‌توانید برای اثربخشی بیشتر کمی هم سرکه سفید در انتها به آن اضافه نمایید. سپس دستمال نخی بردارید و به محلول خود آغشته کنید. به‌راحتی با کشیدن دستمال خیس بر روی لکه، اثر تنباکو یا سیگار را از روی فرش پاک کنید.


پاک کردن لکه خون از روی فرش


لکه خون روی فرش سریع خشک می‌شود و بعد از خشک شدن، پاک کردن لکه آن بسیار دشوار است. برای تمیز کردن لکه خون از روی فرش، اگر لکه بزرگ و خیس است پارچه نخی روی آن قرار دهید تا خون مانده را به خودش جذب کند. سپس از کف صابون یا مایع ظرفشویی به‌عنوان لکه بر فرش استفاده کنید.

توجه: اگر اثر خون روی فرش ناشی از آسیب دیدن شما یا نزدیکانتان است، قبل از نگرانی درباره لکه خون روی فرش، بهتر است به اثر زخم، بریدگی یا محل خون‌ریزی رسیدگی کنید.


پاک کردن لکه لاک از روی فرش


برای تمیز کردن لکه لاک از روی فرش، ابتدا مواد لاک را با یک قاشق از فرش جمع کنید. سپس به کمک پاچه نخی باقیمانده آن را با ضربه‌های ملایمی که روی لکه می‌زنید، جذب کنید. لکه برهای مناسب برای پاک کردن لاک از روی فرش، الکل، اسپری مو، شیشه‌پاک‌کن و آب اکسیژنه هستند. البته فقط برای فرش‌های با رنگ روشن از محلول آب اکسیژنه استفاده کنید.

توجه: هر گز برای تمیز کردن لکه فرش به‌جامانده از لاک، از استون استفاده نکنید. استون به بافت و الیاف فرش آسیب جبران‌ناپذیری وارد می‌کند.


پاک کردن لکه آدامس از روی فرش


برای جدا کردن باقیمانده آدامس از روی فرش، یک قطعه یخ را برداشته و روی آدامس قرار دهید. لکه آدامس، بعد از سرد شدن سفت شده و جدا کردن آن آسان‌تر خواهد بود. می‌توانید از یک موچینِ ابرو یا پنس برای برداشتن تکه‌های آدامس از روی فرش استفاده کنید. اگر آدامس در فرش فرورفته ناچارید کمی پرز قالی را کوتاه کنید. راه‌حل دیگر استفاده از مواد روان کننده مثل سفیده تخم‌مرغ و مایونز است که باعث لیز شدن آدامس می‌شود.

اگر این دو روش جواب نداد، از سرکه سفید برای تمیز کردن لکه فرش استفاده کنید. سرکه با خاصیت اسیدی خود، آدامس را حل کرده و پاک کردن لکه آدامس از روی فرش را راحت می‌کند.


پاک کردن لکه شمع از روی فرش


برای پاک کردن لکه شمع از روی فرش، ابتدا مواد جامد را از بین الیاف فرش بیرون بکشید. سپس با پارچه آغشته به الکل مالشی (ایزوپروپیل) آرام روی لکه فرش ضربه بزنید. هرگز پارچه را روی لکه شمع نمالید چون باقیمانده شمع را به عمق الیاف هل می‌دهد. اگر شمع به عمق الیاف نفوذ کند، حتی می‌تواند باعث تخریب چسب نگه‌دارنده الیاف فرش شود.برای پاک کردن باقیمانده شمع از فرش از آمونیاک خانگی و اتو استفاده کنید. پارچه‌ای را به آمونیاک آغشته کرده و روی فرش بگذارید. سپس اتو گرم را روی پارچه بکشید تا خورده شمع‌ها جذب پارچه شوند. درپایان، فراموش نکنید که فرش را با شوینده مناسب آب‌کشی کنید.


پاک کردن دستشویی حیوانات خانگی از روی فرش


برای پاک کردن لکه ادرار و مدفوع حیوانات خانگی از روی فرش، اگر رطوبتی وجود دارد، با یک پارچه خیس آن را بگیرید. سپس با پارچه تمیز آغشته به محلول سرکه و جوش شیرین روی لکه فرش اسپری کنید. این محلول هم از ماندن بوی بد روی فرش جلوگیری می‌کند و هم لکه بری خوبی دارد.


پاک کردن لکه چسب قطره‌ای از روی فرش


تمیز کردن اثر چسب قطره‌ای از روی فرش کار دشواری است. البته با چند راهکار زیر می‌توانید آن را به‌کلی برطرف کرده یا اثر آن را کاهش دهید:

اتو

یک پارچه نخی بردارید. محل لکه چسب روی فرش را کمی مرطوب کنید. پارچه را روی آن قسمت قرار داده و با اتو روی آن بکشید. به‌این‌ترتیب چسب به پارچه چسبیده و از فرش شما کنده می‌شود.

سرکه سفید

سرکه به دلیل خاصیت اسیدی خود، قابلیت لکه بری خوبی دارد. به همین دلیل استفاده از سرکه به‌عنوان لکه بر فرش بسیار رایج است. البته بهتر است که سرکه سفید را به‌طور مستقیم روی لکه چسب روی فرش نریزید. ممکن است سرکه قوی باشد و به بافت فرش آسیب برساند. برای تمیز کردن لکه فرش، سرکه را با آب ترکیب کرده و با قطره‌چکان روی لکه چسب بریزید. سپس کمی صبر کرده و بعد آن را با پارچه نخی تمیز کنید.

یخ

برای تمیز کردن لکه چسب روی فرش می‌توانید از یخ کمک بگیرید. چند قطعه یخ را روی لکه چسب قرار دهید و پس از ساعتی، با پنس یا موچین ابرو قطعات چسب را جدا کنید. شاید درنهایت مجبور شوید بخشی از الیاف رویی فرش را بچینید.

استون

استون یک ماده شیمیایی حلال است. استفاده از آن برای پاک کردن لکه چسب روی فرش نباید صورت بگیرد. اما برای تمیز کردن لکه فرش ناشی از چسب قطره‌ای آخرین گزینه است. دقت کنید که ممکن است استون باعث آسیب رساندن به الیاف فرش یا تغییر رنگ آن شود. به همین جهت اول آن را روی قسمتی از فرش که دید زیادی ندارد تست کنید. اگر استون به فرش صدمه‌ای نزد آن‌وقت از آن برای پاک کردن لکه چسب از فرش کمک بگیرید. برای این منظور، چند قطره استون را به کمک قطره‌چکان روی لکه چسب بریزید. سپس به‌آرامی آن را با یک پارچه نخی، تمیز کنید.

توجه: همان‌طور که اشاره کردیم پاک کردن لکه چسب از روی فرش اصلاً راحت نیست. بار بعد که تصمیم گرفتید از چسب قطره‌ای استفاده کنید، یک پارچه یا پلاستیک روی فرش بیندازید.

دیدگاه کاربران

ارسال یک دیدگاه

هیچ یک از اطلاعات وارد شده به جز نام شما منتشر نخواهند شد شده اند.

عملیات انجام شد