همه چیز درباره فرش شگی | فروشگاه فرش لوکس

شاید بار اولی که یک ایرانی پا به فرش فروشی گذاشت و یک فرش پرز بلند را آنجا دید، فکرش را هم نمی‌کرد که کسی این شوخی بانمک را جدی بگیرد و آن را در خانه خود پهن کند. به هر صورت وقتی پای فرش به میان می‌آید، ما ایرانی‌ها با کسی شوخی نداریم. فرشِ ایرانی که برای قرن‌ها با ساختار و نقشه منحصربه‌فرد خود در خارج از مرزها برای‌مان آبرو به ارمغان آورده، زشت نیست که با یک فرش پشمالو معاوضه شود؟

درست است که امروز به دلیل قیمت بالا و تولید محدود فرش دستباف، به فرش‌های ماشینی روی آوردیم اما آیا می‌توانیم فرش ماشینی شگی را به همین راحتی بپذیریم؟

ظواهر امر نشان می‌دهد که بله؛ می‌توانیم! امروز فرش شگی یکی از انواع پرطرفدار فرش ماشینی در داخل کشور است. در ادامه با انواع فرش شگی، دلیل محبوبیت روزافزونش و برخی مزایا و کاربردهای آن آشنا خواهید شد؛ تا انتها همراه ما باشید.



اصطلاح شگی از کجا پیدایش شد؟

"شگ" قبل از اینکه به نوعی فرش اطلاق شود، نوعی رقص در سواحل جنوبی بریتانیا بوده که بعدتر الهام بخش ژانری از موسیقی شده است. حتی این اصطلاح را در ورزش بیسبال هم استفاده می‌کنند که معنای دریافت توپ و بازگرداندن آن به عقب را می‌دهد اما آن چه معنای امروزی شگ و دلیل نامگذاری آن روی یک نوع خاص از فرش را توجیح می‌کند، شیوه‌ای است که آن را درباره یک انسان به کار می‌برند.


"شگ" که از ریشه انگلیسی "Sceacga" و به‌معنای تار و موی بلند است، در اصطلاح به فردی گفته می‌شود که ظاهر "نسبتا" نامرتبی دارد. اخیرا این واژه برای خودش به یک سبک و استایل تبدیل شده و حتی چیزی تحت عنوان مدل موی شگ هم در آرایشگاه‌ها اجرا می‌شود.

فرش شگی چیست؟

با توجه به معنای لغوی شگ، فرش شگی {Shaggy Rugs} به فرشی با الیاف بلند و ضخیم‌تر از معمول گفته می‎‌شود که با گره مخصوص روی زمینه فرش بافته می‌شوند. این گره‌ها ممکن است به شکل مجزا از هم ایجاد شده و یا در انواع متراکم‌تر فرش شگی، در پشت کار به هم متصل شوند. ریشه‌های بلند این فرش مدرن ظاهری فانتزی، لوکس و دوست‌داشتنی به آن داده و در باطن هم آن را حسابی گرم‌ونرم می‌کنند. 🙂


بافت نرم، دوام بالا و برگشت‌پذیری الیاف در فرش شگی، استقبال از آن را بالا برده است. ناگفته نماند که تغییر سلایق و روی آوردن خانواده‌ها به "اصل راحتی" هم در رونق بازار فرش‌های پرز بلند بی‌تاثیر نبوده.

فرشی که تا دیروز به عنوان پادری، فرش اتاق خواب و کفپوش راهرو استفاده می‌شد، امروز در نقش فرش اصلی و در سالن‌های پذیرایی ما خودنمایی می‌کند!

تاریخچه فرش شگی

برای شناخت فرش‌های شگی باید به گذشته‌های دور برگردیم. برخلاف تصور عموم، این فرش‌های پرز بلند ابتکار ما در عصر حاضر نیستند بلکه یادگاری به‌جا مانده از دوران امپراطوری‌های روم‌اند. تعجب نکنید؛ در آن زمان نوعی فرشینه که امروز به آن‌ها "فرش فلوکاتی" گفته می‌شود تولید و استفاده میشده که فرش شگی را می‌توان عضو نوپای همان خانواده دانست.


فرش های فلوکاتی در آن دوران، از پشم بز و با رشته‌هایی بلند و فاصله‌دار بافته می‌شدند. پس از گسترش این سبک بافت فرش در اروپا، ردپای آن را در خاورمیانه هم می‌توان دنبال کرد و گاها در کاخ‌های سلطنتی از آن به عنوان فرشینه استفاده میشده.

نکته جالب درباره فرش شگی آن است که گرچه فرشبافی در مناطق مختلف و در اعصار گوناگون دچار تحول پیاپی میشده، در بافت فرش شگی همچنان ظاهر و ویژگی‌های اولیه حفظ شده است.

اوج محبوبیت فرش شگی در اروپا به دهه‌های 70 و 80 قرن اخیر برمی‌گردد که با باب شدن سبک زندگی آسان و هیپی‌وار، علاقه به فرش‌هایی با طرح و بافت سنتی کاهش پیدا کرده و فرش‌های گرم‌ونرم و نسبتا ارزان قیمت شگی جای آن‌ها ار پر کردند. هنوز هم در اروپا فرش شگی را نمادی از رویکرد هیپی‌ها به زندگی می‌دانند.

بافت و جنس الیاف در فرش شگی

برخلاف گذشته که شگی را از الیاف محدود و در طرح‌های ساده و تک رنگ تولید می‌کردند، امروز تنوع آن به شدت بالا رفته و فرش شگی با الیافی همچون پشم، خز مصنوعی، اکریلیک، پلی پروپیلن، پلی استر و حتی چرم در بازار موجود است. فرش شگی به دلیل راحتی خود انتخاب اول به عنوان پادری، فرش جلوی حمام و سرویس بهداشتی و فرش اتاق خواب است و امروز انواع لوکس آن با بافت بسیار متراکم برای سالن های اصلی پیشنهاد می‌شود. جالب است بدانید که فرش شگی لزوما یک فرش ماشینی نیست و می‌تواند به صورت دستباف هم تولید شود که در آن صورت به آن "خرسک" می‌گویند.


برای بافت دسته فرش از الیاف تکه‌تکه و بلند که اصطلاحا "پاپیل" گفته می‌شود، استفاده می‌کنند. در فرش‌های معمولی ارتفاع الیاف حدود 11 میلی‌متر است در حالیکه در بافت فرش شگی حداقل سه برابر این اندازه را درنظر می‌گیرند.

مزایا و معایب در فرش‌های پرز بلند


قطعا تا اینجا به تعدادی از مزیت‌های فرش شگی اشاره کردیم. در ادامه این مزایا را باز کرده و به تعدادی از معایب آن نیز اشاره می‌کنیم که برای خریداران بسیار کاربردی خواهد بود.

✅ تنوع بالا

امروزه فرش شگی را در تنوع بالایی عرضه می‌کنند و خوشبختانه این محصول توسط برخی تولیدکنندگان داخلی و مطابق سلیقه و نیاز بازار تولید می‌شود.

✅ راحتی

راحتی مهم‌ترین مزیت فرش شگی است تا جاییکه خریداران آن را راحت‌ترین فرشی می‌دانند که تا به حال بر آن پا گذاشته‌اند. ضخامت و طول الیاف عامل اصلی راحتی و نرمی در فرش‌های پرزبلند است.

✅ حفظ گرما

فرش‌های شگی با وجود تراکم پایین، الیاف بلندی دارند که بهتر از یک فرش ماشینی معمولی گرما را حفظ می‌کند.

✅ ابعاد کوچک

با وجود تنوع طرح و رنگ در فرش شگی، از نظر ابعاد کمی با محدودیت مواجه هستیم. این فرش‌ها را غالبا در ابعاد کوچک مثل 3.5*2.5 | 3*2 | 2.25*1.5 | 80*50 | 1.5*1 مشاهده می‌کنیم البته سایزهای بزرگ‌تر هم در بازار یافت می‌شود که با وجود فرشگاه‌های فرش اینترنتی همچون فرش لوکس دسترسی به آن‌ها چندان دشوار باشد.

✅ قیمت مناسب

قیمت فرش شگی در مقایسه با سایر فرش‌های ماشینی بسیار مقرون‌به‌صرفه است. شما می‌توانید برای خرید فرش شگی با قیمت و کیفیت مناسب از فروشگاه ما دیدن کنید.

❌ نظافت دشوار

یکی از مهم‌ترین نواقص فرش‌های شگی که از یک مزیت یعنی طول پرزها ناشی می‌شود، سختی نظافت است. خرده‌های غذا، گردوخاک و انواع آشغال در بین پرزها جا خوش کرده و از دید مخفی می‌شوند و برای بیرون کشیدن آن‌ها باید انرژی بیشتری مصرف کنید.

❌ ایجاد آلرژی

پرزهای بلند در فرش شگی باعث جذب آلودگی محیط، گردوخاک و انواع عوامل بیماری‌زا می‌شوند که ممکن است برای کودکان، حیوانات و حتی بزرگ‌سالان ایجاد آلرژی کند.

آیا فرش شگی سنگین است؟

بر خلاف تصور عموم، قالی شگی از بسیاری انواع فرش ماشینی سبک‌تر است و علت آن نیز بافت غیرمتراکم الیافی است که با وجود افزایش حجم، وزن فرش را بالا نمی‌برند. بنابراین اگر دلواپس وزن بالای فرش‌های پرزدار هستید، اصلا جای نگرانی وجود ندارد.

فرش شگی برای کجا مناسب نیست؟

بسیار از ما سؤال می‌شود که قالی شگی در کجا کاربرد دارد؟ تقریبا همه‌جا اما بهتر است این سؤال پرتکرار را به شکل بهتری مطرح کنیم: فرش شگی را کجا نباید استفاده کرد؟

فرش شگ جذابیت بالایی در دکوراسیون داخلی دارد و نمی‌توان استفاده از آن را محدود کرد اما در برخی جاها بهتر است که به‌دنبال جایگزین بهتری باشیم. اما در کجا؟ 👇


◀️ اتاق کودک

◀️ آشپزخانه
◀️ سالن‌های تجاری

آموزش شستن و تمیز کردن فرش شگی

هرچه فرش شما پرزهای بلندتری داشته باشد، دردسر بیشتری برای تمیز کردن آن خواهید داشت. فرش شگی را در بازه‌های زمانی کوتاه و با وسواس بیشتری جارو بکشید. جارو را روی دور تند قرار داده و در صورت نیاز قبل از جارو کردن فرش را خوب بتکانید.


حداقل سالی دوبار فرش خود را بشویید. برای شستشوی فرش شگی بسته به استحکام پرزها می‌توانید از اسفنج ابری یا برس نرم استفاده کنید. اگر فضایی آفتاب‌گیر برای خشک کردن فرش ندارید، بهتر است که آن را به خشکشویی بسپارید تا خوب شسته و خوب خشک شود.بوی نم و رطوبت در فرش پرز بلند بیش از دیگر انواع فرش باقی می‌ماند و ممکن است زمینه‌ساز آلودگی‌های میکروبی شود.

خرید فرش شگی به‌صورت اینترنتی

"تنوع" و "مقایسه" دو اصل مهم برای خرید موفق هستند که خوشبختانه در خرید آنلاین هر دو امکان برای خریدار وجود دارد. در فرش فروشی اینترنتی فرش لوکس مجموعه‌ای متنوع از فرش مدرن، خصوصا فرش شگی را جمع کردیم تا مشتریان بتوانند محصول مورد نظر خود را با کیفیت و قیمت استثنایی انتخاب نموده و درب منزل تحویل بگیرند.

در پایان، امیدواریم این مقاله اطلاعات خوبی درباره انواع فرش پرز بلند در اختیار شما گذاشته باشد. مشتاق دیدن نظرات‌ ارزشمندتان در بخش کامنت‌های سایت هستیم. 🙂

دیدگاه کاربران

ارسال یک دیدگاه

هیچ یک از اطلاعات وارد شده به جز نام شما منتشر نخواهند شد شده اند.

عملیات انجام شد