روش شناخت فرش اصل از تقلبی | فروشگاه فرش لوکس


اگر قصد خرید فرش دارید زیاد عجله نکنید. بهتر است اول نگاهی به این مطلب بیندازید تا خدای ناکرده سرتان کلاه نرود! در این مطلب به شما راز و روش شناخت فرش اصل از تقلبی را خواهیم آموخت. تا انتها با ما همراه باشید.

 

 

اغلب مشتریان این سؤال مهم را از ما میپرسند: آیا تشخیص فرش اصل از فرش غیر اصل توسط یک مبتدی ممکن است؟ شاید این سؤال شما هم باشد! برخلاف تصور خیلی‌ها، تشخیص اصل بودن فرش آن‌قدرها هم کار سختی نیست. کافی است چند نکته کوچک را به خاطر بسپارید تا از اصالت فرشی که خریداری می‌کنید خاطرتان جمع شود.

بعضی خریداران فرش قیمت بالای فرش ماشینی را که از فروشنده می‌شنوند خیالشان راحت می‌شود. اما آیا قیمت بالا می‌تواند نشان‌دهنده کیفیت و اصل بودن فرش ماشینی باشد؟

خیر؛ اصلاً چنین نیست! متأسفانه تولیدکننده‌های بسیاری در بازار هستند که سعی دارند در پوشش برندهای معروف، جنس خود را به مشتری بفروشند. حتی بعضی نام‌های مطرح ممکن است گاهی فرش‌های مشکل‌دار خود را با قیمت بسیار پایین به دلالان بدهند. فرش‌هایی که در روند تولید دچار نقص و مشکلاتی شده‌اند و ارزش آن‌ها به شدت پایین آمده است. متأسفانه همیشه فروشنده‌های بی‌انصافی پیدا می‌شوند که این فرش‌ها را به‌عنوان جنس درجه‌یک به مشتری عرضه کنند.

 

 

اما راهکار چیست؟ در ادامه چند روش شناخت فرش اصل از تقلبی را به شما می‌آموزیم:

1. توجه به جنس الیاف

 

روش شناخت فرش اصل از تقلبی به کمک جنس الیاف آن بسیار ساده است. در فرش ماشینی اصل معمولاً از الیاف آکریلیک(اکرولیک) استفاده می‌شود. الیاف اکرولیک خواصی دارند که آن‌ها را متمایز میکند. فرش‌های آکریلیک جنس مرغوب‌تری دارند و تقاضای آن‌ها نیز در بازار زیاد است. روی خاب فرش دستی بکشید، آیا دستتان احساس چسبندگی پیدا می‌کند؟ این نشانه خوبی نیست! همچنین می‌توانید روی فرش فشاری وارد کنید یا مثلاً روی آن راه بروید. اگر خاب فرش به‌سرعت سرجایش بازنگردد، این هم نشانه‌ای برای تشخیص فرش اصل از فرش غیر اصل است.

 

دیگر اینکه الیاف آکریلیک نسبت به گرما مقاومت بالایی دارند و با قرار گرفتن در معرض حرارت، تغییر حالت نمی‌دهند. فرش ماشینی اصل که با الیاف آکریلیک بافته‌شده باشد، رنگی زنده و درخشان دارد. اگر حس کردید رنگ فرش به‌اصطلاح جاندار نیست، به اصل بودن آن شک کنید.

 

 2. ابتلا به آلرژی

فرش‌های تقلبی شدیداً آلرژی‌زا هستند. اگر فرشی خریدید و حس کردید در خانه به آلرژی دچار شدید، به‌احتمال‌زیاد یک فرش تقلبی دارید. فرش‌های ماشینی اصل خصوصاً از جنس آکریلیک، نه‌تنها پرز نمیدهند که ایجاد حساسیت هم نمی‌کنند. البته به این نکته هم توجه کنید که فرش تازه خریداری‌شده احتمال دارد به خود پرز گرفته باشد. پس بیخودی نگران نشوید. یک جارو روی فرش بکشید؛ شاید یک مسئلهٔ ساده باشد.

 

3.تراکم و شانه فرش

 

احتمالاً با تعریف شانه و تراکم در فرش آشنا هستید. بد نیست برای اینکه خیالمان راحت شود این تعریف را باهم مرور کنیم. در فرش‌های ماشینی وقتی از تراکم صحبت می‌شود دو تعریف میتواند داشته باشید. ما هم تراکم طولی داریم و هم تراکم عرضی. به تراکم عرضی "شانه" هم می‌گویند. مثلاً وقتی از فرش ماشینی 700 شانه صحبت می‌کنیم؛ منظورمان این است که هر متر عرضی این فرش از 700 گره بافته ‌شده. حال چگونه شانه و تراکم به ما در تشخیص فرش اصل از فرش غیر اصل کمک می‌کنند؟

در یک فرش ماشینی اصل باید همه‌چیز با شناسنامه آن مطابقت داشته باشد. شاید به نظرتان این بدیهی بیاید اما نکته اینجاست که در فرش‌های ماشینی تقلبی، به‌هیچ‌وجه رعایت نمی‌شود. گاهی ممکن است یک فرش 700 شانه را به‌جای یک فرش 1000 شانه به شما بفروشند! پس این نکته را در تشخیص اصل بودن فرش جدی بگیرید.

 

4.شماره سریال

 

در شناسنامه و بیمه‌نامه فرش ماشینی اصل حتماً شماره سریالی درج می‌شود. در هنگام خرید فرش ماشینی حواستان باشد این شماره سریال

در تمام این موارد یکسان باشد. وجود تفاوت در شماره سریال یک فرش یک روش شناخت فرش اصل از تقلبی است.


5. طرح و نقش

 

برای تشخیص فرش اصل از تقلبی نگاهی به طرح و نقشه آن بیندازید. فرش ماشینی باکیفیت دارای نقشه تمیز و بدون ایراد است. همچنین تناسب بین شانه و تراکم به‌خوبی در آن رعایت شده است. فرش‌های دارای تراکم بالا باید نقشه پیچیده و فرش‌های با تراکم پایین نقوش ساده‌ای داشته باشند. پس قبل از خرید فرش ماشینی به طرح و نقشه آن خوب توجه کنید.

 

 6. ایرادات در ظاهر فرش

 

یک راه قطعی برای تشخیص اصل بودن فرش توجه به ایرادات ظاهری در آن است. فرش ماشینی تقلبی در یک کارگاه بیکیفیت تولید می‌شود. دستگاه‌های بافندگی در چنین کارگاه‌هایی دارای ایرادات فنی بسیاری هستند. این ایرادات فنی باعث به وجود آمدن نقص در بافت فرش می‌شوند. ایرادهایی مانند:

  • ناهمواری در خاب فرش
  • مخلوط شدن الیاف
  •  خاب کندگی
  • دو پود شدن و بافت نامنظم
  • پارگی در خاب
  • کاهش یا افزایش تراکم پود و طول فرش 
  • توخالی شدن سطح فرش
  • تکرار نقشه و ثابت ماندن بافت رجهای قالی
  • واضح نبودن نقشه فرش و تداخل رنگ

7. توجه به برچسب پشت فرش


 

ساده‌ترین راه تشخیص اصل بودن فرش این است که لبه فرش را برگردانید و نگاهی به برچسب پشت آن بیندازید. معمولاً تمام فرش‌ها چنین برچسبی دارند. در برچسب پشت فرش اطلاعاتی درج می‌شود مانند:

  • شرکت تولیدکننده
  • جنس الیاف
  • ابعاد
  • تراکم طول و عرض
  • رنگ
  • استانداردها و ...

این برچسب هویت یک فرش را به‌خوبی نمایان میکند اما گاهی هم ممکن است شمارا فریب دهد. به‌دقت به نام تجاری و اطلاعات درج‌شده روی فرش دقت کنید. گاهی ممکن است تشابه نام شمارا دچار اشتباه کند. بعضی تولیدکننده‌ها با استفاده از نامهای مشابه رقبای قدرتمند خود سعی میکنند مشتری ر ا فریب دهند. پس حواستان به این موضوع باشد.

 8. لوگو (نام تجاری)

 

یک روش شناخت فرش اصل از تقلبی با مقایسه لوگو یا نام تجاری برند ممکن انجام می‌شود. اگر قصد دارید حتماً از فرشهای تولیدشده توسط یک شرکت خاص خرید کنید، لوگو آن را به‌خوبی به خاطر بسپارید. ممکن است تولیدکننده‌هایی باشند که فرش ماشینی بیکیفیت خود را با لوگویی مشابه رقبا به بازار عرضه کنند.

 

9. بافت نام تجاری در پشت فرش

یکی از روش‌های تولیدکنندگان فرش ماشینی اصل این است که نام تجاری خود را پشت یا گوشه‌ای از روی فرش میبافند. این کار امکان تقلب و کلاه‌برداری را به حداقل میرساند و خیال مشتری را آسوده می‌کند.

10. حک نام تجاری بر چرم دورگیری شده اطراف فرش

 

برای کمک به تشخیص اصل بودن فرش شرکت‌های تولیدی کار جالبی انجام می‌دهند. اگر دقت کرده باشید دور برخی فرش‌های ماشینی باکیفیت با چرم دورگیری شده است. معمولاً تولیدکننده‌ها با حک نام تجاری خود روی چرم به مشتری اطمینان میدهند که جنس باکیفیتی را خریداری میکند.

 

11. خرید فرش از فروشگاه‌های معتبر

 

تا اینجا 11 روش شناخت فرش اصل از تقلبی را باهم مرور کردیم. با اطمینان به شما میگویم که این مورد آخر از همه گزینه‌ها بهتر جواب میدهد. یعنی بهترین روش تشخیص فرش اصل از فرش غیر اصل خرید از فروشگاه‌های معتبر است. فرش لوکس به‌عنوان اولین مرجع عرضه فرش ماشینی به‌صورت اینترنتی در کل کشور و همچنین صادر کردن انواع فرش ماشینی، یک مجموعه قابل‌اطمینان برای خرید فرش است. برای تجربه یک خرید آسوده و دسترسی به مجموعهای از نفیسترین و باکیفیت‌ترین فرش‌های دستباف و ماشینی می‌توانید با همکاران ما در واحد فروش تماس بگیرید.

دیدگاه کاربران

ارسال یک دیدگاه

هیچ یک از اطلاعات وارد شده به جز نام شما منتشر نخواهند شد شده اند.

عملیات انجام شد