برای افزایش عمر فرش ماشینی چه کنیم؟ | فروشگاه فرش لوکس

این روزها قیمت فرش ماشینی به‌اندازه‌ای بالا رفته که عوض کردن آن در بازه زمانی کوتاه غیرممکن شده. همه قبول داریم که خرید فرش ماشینی باکیفیت، تأثیر زیادی در عمر مفید آن دارد. اما برای افزایش عمر فرش ماشینی چه کاری از دست ما ساخته ‌است؟ 🤷


معمولاً بعد از خرید فرش ماشینی توسط مشتری، نکات زیادی برای نگهداری از فرش به او آموزش می‌دهیم. این آموزش‌ها شامل تکنیک‌هایی ساده و کاربردی برای افزایش عمر فرش ماشینی و دوام بیشتر آن هستند. اینکه از کجا فرش می‌خرید، برند فرش شما چیست و چقدر هزینه می‌کنید، قطعاً مهم خواهد بود. اما مسئله دیگر استفاده و نگهداری اصولی از فرش است که با دانستن آن یک عمر فرش خود را بیمه می‌کنید. در این مطلب فرش لوکس نکاتی مهم برای افزایش عمر فرش ماشینی را با شما به اشتراک می‌گذارد. ☺👇


خرید فرش متناسب با ابعاد اتاق


چه ربطی دارد؟ الان توضیح می‌دهم. اگر فرش خریداری شده بزرگ‌تر از ابعاد اتاق باشد، ناچارید گوشه‌های آن را تا کنید. این تا شدن هراندازه هم که جزئی باشد، به‌مرور باعث آسیب رسیدن به فرش می‌شود. تا کردن فرش در دراز مدت باعث تخریب تاروپود آن شده و قوام و استحکام اولیه را از بین می‌برد.


دور نگه‌داشتن فرش از رطوبت


تاروپود فرش ماشینی میانه خوبی با رطوبت ندارد. قرار گرفتن فرش ماشینی در معرض رطوبت آن هم برای مدت‌زمان طولانی می‌تواند به فرش آسیب برساند. بهتر است به‌محض خیس شدن فرش، آب روی آن را با یک پارچه گرفته و فرش را خشک کنید. اگر شرایط آن را دارید فرش را تا زمانی که کاملاً خشک شود در هوای آزاد قرار دهید.


قرار ندادن وسایل سنگین روی فرش


اگر می‌خواهید فرش‌تان خوب عمر کند، از قرار دادن وسایل سنگین روی آن خودداری کنید. وسایلی مثل بوفه، پایه‌های مبل، یخچال و ... را روی فرش قرار ندهید. وزن بالای این وسایل باعث فشرده شدن فرش شده و به‌مرور بافت آن را تخریب می‌کند. می‌توانید فرش کوچک‌تری در اتاق استفاده کنید تا تنها مرکز آن را بپوشاند و زیر وسایل دفن نشود. اگر مجبورید مبلمان خود را روی فرش قرار دهید، حتماً از پایه مبلمان استفاده کنید. راه‌حل دیگر جابه‌جایی مداوم و دوره‌ای جای وسایل روی انواع فرش ماشینی است که باعث می‌شود وزن وسیله باعث تخریب خواب پرز آن نشود.


جلوگیری از تابش مستقیم نور آفتاب روی فرش


نور آفتاب قاتل فرش است. اگر ضدآفتابی برای محافظت از فرش ماشینی وجود داشت حتماً به شما پیشنهاد می‌دادم اما فعلاً چنین چیزی در دسترس نیست! دو راه برای محافظت فرش ماشینی در برابر نور خورشید وجود دارد. راه اول استفاده از پرده، روفرشی و هرگونه ابزاری برای کنترل و کاهش تابش آفتاب روی فرش است و راه دوم هم قرار دادن فرش در جایی دور از تابش مستقیم نور خوشید است.


با کفش روی فرش نروید


با کفش روی فرش نروید. اگر می‌خواهید عمر فرش ماشینی شما کاهش نیابد این توصیه را جدی بگیرید. معلوم نیست رسم با کفش به داخل خانه آمدن از کجا آمده اما برای افزایش عمر فرش ماشینی بهتر است در خانه شما ممنوع شود. کف کفش آلودگی زیادی با خود به همراه دارد که به دلیل اصطکاک با بافت فرش به‌راحتی به آن منتقل می‌شود.

پرزهای بلند فرش مکان مناسبی برای مخفی شدن آلودگی‌ها هستند. فرش ماشینی شما گردوخاک کف کفش را به خود جذب می‌کند و خیلی زود تغییر رنگ می‌دهد و کثیف بودن آن توی ذوق می‌زند. پس مجبور می‌شوید زودبه‌زود فرش را بشورید که این هم عاملی برای کاهش عمر فرش ماشینی است. حتی ممکن است برخی لکه‌ها با فشار وزن شما به تارو پور فرش ماشینی نفوذ کنند و دیگر پاک نشوند. پس خیلی راحت دم در خانه کفش‌تان را از پا درآورید و با روفرشی به داخل خانه پا بگذارید. اگر هم در شرکت هستید و یا به هر دلیلی نمی‌توانید این مسئله را کنترل کنید، یک پادری جلوی در قرار دهید. یک پادری با پرزهای بلند می‌تواند خاک و آلودگی‌های کف کفش را تا حدودی کاهش دهد.


غذا خوردن روی فرش ممنوع!!!


اگر عادت دارید روی فرش غذا بخورید، می‌توانید به آشپزخانه بروید. یا اینکه از یک ملحفه و سفره روی فرش استفاده کنید تا احتمال ریختن مواد غذایی روی فرش را به حداقل برسانید. این نکته مخصوصاً برای خانواده‌های که در خانه کودک خردسال و بازیگوش دارند خیلی مهم است. با عادت دادن کودک‌ به غذا خوردن روی میز، نشسته غذا خوردن و آموزش روش صحیح غذا خوردن عمر فرش خود را بالا می‌برید. پاک انواع لکه از روی فرش آنقدرها هم که فکر می‌کنید کار ساده‌ای نیست. خصوصا اگر این لکه ناشی از غذا و چربی آن باشد.


استفاده از پادری جلوی درب حمام و دستشویی و ورودی


اگر جلوی درب دستشویی و حمام فرش پهن کردید، با قرار دادن پادری جلوی آن به افزایش عمر فرش ماشینی خود کمک می‌کنید. پادری هم آب کف پا را می‌گیرد و نمی‌گذارد فرش خیس شود و هم مانع از سرخوردن شما می‌شود.


قرار ندادن اجسام داغ روی فرش


حرارت برای بافت فرش بسیار مضر است و عمر فرش شما را به‌شدت کاهش می‌دهد. هرگز اجسام داغ مثل اتو یا دیگ غذا را مستقیماً روی فرش ماشینی قرار ندهید. همچنین اگر حس می‌کنید حرارت بخاری و شوفاژ بیش از اندازه به فرش منتقل می‌شود، جای فرش را تغییر دهید یا از درجه حرارت کم کنید.


فرش خود را تا نکنید


بهترین روش برای جمع ‌کردن یا جابه‌جایی فرش، رول کردن آن است. با تا کردن فرش موجب ایجاد شکستگی در آن می‌شوید که عمر فرش ماشینی شما را کاهش میدهد.


جلوگیری از سایش فرش


اگر فرش ماشینی شما تا زیر درها کشیده شده، مطمئن شوید در اثر باز و بسته ‌شدن در، فرش شما دچار ساییدگی نمی‌شود. این مسئله نه‌تنها عمر فرش ماشینی را کاهش می‌دهد که می‌تواند باعث پارگی فرش شما شود.


شستشوی اصولی فرش


نظافت فرش را جدی بگیرید. جارو کشیدن هم دوره پرزدهی فرش را کوتاه می‌کند و هم آلودگی و گردوخاک را از آن می‌روبد. علاوه بر این لازم است که گاهی فرش را با آب و شوینده مناسب بشورید تا به طور عمقی تمیز شود. توصیه می‌کنیم شستشوی فرش را به قالی‌شویی‌های معتبر بسپارید. شست‌وشوی غیرتخصصی یکی از دلایل اصلی در کاهش عمر فرش ماشینی است. اگر فرش ماشینی نفیس دارید، قبل از سپردن آن به قالی‌شویی درباره کیفیت کار آن تحقیق کنید. به ضمانت‌نامه و بیمه فرش هم در زمان انتخاب قالیشویی توجه داشته باشید. درصورتی‌که فرش را با شامپو فرش و در خانه می‌شورید، به دفترچه یا شناسنامه آن مراجعه و درباره روش صحیح شستشو فرش مطالعه کنید.


جمع‌بندی

در این مطلب فرش لوکس سعی کرده به 11 نکته مهم برای افزایش عمر فرش ماشینی اشاره داشته باشد. شما می‌توانید با توجه و رعایت این نکات، فرش ماشینی خود را تا سال‌های سال مثل روز اول نگهداری کنید. خوشحال می‌شویم نظرات و سوالات خود را درباره عمر فرش ماشینی و اصول نگهداری از آن با ما درمیان بگذارید.

دیدگاه کاربران

ارسال یک دیدگاه

هیچ یک از اطلاعات وارد شده به جز نام شما منتشر نخواهند شد شده اند.

عملیات انجام شد