با فرش‌های کهنه خود چه کنیم؟ | فروشگاه فرش لوکس

شما با فرش‌های کهنه خود چه می‌کنید؟ در این مطلب چند راهکار برای استفاده مجدد از فرش ماشینی کهنه پیشنهاد می‌دهیم که مطالعه آن خالی از لطف نیست. 😉


ضرب‌المثلی هست که می‌گوید: قدر ياران قديمی را بدان ای نازنين؛ فرش‌های کهنه را مردم گران‌تر می‌خرند !

قدیم‌ها اعتقاد بر این بود که هرچه عمر فرش بیشتر باشد و به‌اصطلاح بیشتر پا خورده باشد، ارزش بیشتری دارد. البته این مربوط به گذشته و زمانی است که فرش به‌سختی تولید می‌شد و درخانه‌ها فرش دستباف پهن می‌کردند.

امروز که فرش ماشینی بخش اعظم بازار را در اختیار دارد و ارزان، راحت و به‌وفور تولید می‌شود چه؟ باز هم استفاده از فرش کهنه در خانه ممکن است؟ آیا فرش کهنه هنوز هم ارزشمند است؟

بعید می‌دانم پاسخ شما به این سؤال "مثبت" باشد! وقتی به تنوع طرح و نقش فرش‌ مدرن در بازار ایران نگاه می‌کنیم، علاقه‌ای به نگه‌داشتن فرش کهنه خود نداریم. جایگزین کردن فرش مستعمل با یک فرش نو می‌تواند تغییر بزرگی در دکوراسیون منزل ما ایجاد کند. اما تکلیف فرش‌های کهنه چه می‌شود؟ آیا راهی برای استفاده مجدد یا تغییر کاربری فرش قدیمی وجود دارد؟

 فرش لوکس در ادامه به این سؤال پاسخ خواهد داد 


بازیافت فرش کهنه


درست است که فرش کالایی تند مصرف نیست، اما بالاخره فرسوده و مستعمل می‌شود. سؤال اینجاست که آیا فرش مستعمل را باید در زباله‌ها رها کرد تا زمان و طبیعت آن را از بین ببرد؟ آیا راهی برای بازگشت فرش کهنه به چرخه مصرف و استفاده از الیاف آن در تولید فرش یا صنایع دیگر نیست؟ بطور کلی آیا فرش کهنه قابل بازیافت است؟ در ادامه جواب این سؤالات را خواهید گرفت.

در کشورهای پیشرفته صنعتی مثل آلمان و آمریکا سال‌ها است که فرآیند بازیافت فرش صورت می‌گیرد. همین حالا کمپانی‌های بزرگی مشغول جمع‌آوری فرش کهنه از بین زباله‌ها و یا تحویل گرفتن فرش‌های قدیمی از داوطلبان برای بازفراوری هستند. تولیدکنندگان ماشین‌های صنعتی هم ماشین‌هایی برای تسهیل روند کار این کارخانه‌های بازیافت فرش کهنه تولید کرده و به روند بازیافت فرش مستعمل سرعت می‌دهند. ادعا می‌شود که چیزی حدود 10 درصد از فرش کهنه و مستعمل در آمریکا، بازیافت شده و الیاف فرش بازیافتی مجدد در تولید فرش یا در صنایع تولید قطعات خودرو بکار گرفته می‌شوند.

در کشور ما هم فرآیند بازیافت فرش ماشینی کهنه به روش‌های مختلف انجام می‌شود. کارگاه‌ها و کارخانه‌هایی به‌صورت پراکنده اقدام به مرمت و بازگرداندن فرش مستعمل به چرخه مصرف می‌کنند. البته در این مسیر هنوز راه طولانی در پیش داریم. جالب‌توجه است که تنها 10 درصد از مواد بکار رفته در فرش ماشینی کهنه در ایران قابل بازیافت است. دلیل این مسئله استفاده گسترده از مواد شیمیایی در تولید فرش ماشینی ایرانی است.

گفته می‌شود در حال حاضر 80 درصد فرش‌های ماشینی ایرانی از الیاف اکریلیک بافته می‌شوند. بازیافت فرش اکریلیک و الیاف آن بسیار پیچیده و هزینه‌بر است و صرفه اقتصادی ندارد. این در حالی است که در کشورهای پیشرفته جهان برای رفع این مشکل راهکارهای مشخصی وجود دارد. در این کشورها برای تولید فرش ماشینی استانداردهایی در نظر گرفته شده تا استفاده از مواد غیرقابل بازیافت به حداقل برسد. به‌این‌ترتیب در پایان عمر فرش ماشینی، امکان بازیافت آن و استفاده از الیاف آن برای بافت فرش جدید یا تولید محصولات دیگر ممکن می‌شود.


مزایای استفاده مجدد از قالی کهنه


حال که بازیافت فرش به شکل سازماندهی شده در کشور ما ممکن نیست، می‌توان به روش‌های دیگری برای استفاده مجدد از فرش مستعمل فکر کرد. به این توجه داشته باشید که شما تا امروز فرش خود را استفاده می‌کردید و شاید به‌خاطر خرید فرش جدید تصمیم دارید فرش قدیمی را دور بریزید. پس شاید فرش شما هنوز برای خانه‌ای دیگر یا فضایی متفاوت قابل‌استفاده باشد. از طرف دیگر، استفاده مجدد از فرش کهنه مزایای بسیاری برای ما، طبیعت و اطرافیانمان دارد که در ادامه به تعدادی از آنها اشاره شده:

  • کمک به محیط زیست
  • کمک به کاهش تولید زباله
  • کاهش آلودگی ناشی از نابودی و سوزاندن زباله‌ها
  • ترویج فرهنگ بازیافت و استفاده مجدد
  • کاهش هزینه‌ها
  • ایجاد صنایع جدید و اشتغال‌زایی

خداحافظی با قالی کهنه و مستعمل


اگر فرش کهنه‌ای دارید که باید آن را دور بیندازید یا در حال جایگزینی آن هستید، فرش لوکس چهار راه‌حل برای شما دارد. ازآنجا که فرش یک کالای بادوام و به‌اصطلاح عمری است، ممکن است یک خانواده بیش از دو یا سه بار فرش خود را تجدید نکند. خصوصاً کسانی که خوب از لوازم منزل نگهداری می‌کنند و فرش باکیفیتی هم خریداری کرده‌اند، شاید دیگر به دلیل کهنگی فرش آن را کنار نگذارند. البته همیشه دلیلی مثل تنوع و به‌روز بودن برای تعویض فرش قدیمی وجود خواهد داشت.

فروش فرش کهنه

شاید باورش سخت باشد اما چیزی که آن را قالی کهنه می‌گویید ممکن است در خانه دیگری هنوز خواهان داشته باشد. اگر فرش‌تان کهنه شده اما حس می‌کنید هنوز قابل‌استفاده است، چرا آن را برای فروش نمی‌گذارید؟ ممکن است افرادی به دنبال فرش ارزان‌قیمت برای استفاده باشند. معمولاً دانشجوها می‌توانند یکی از مشتریان فرش مستعمل شما باشند. پس دستی به فرش بکشید و از طرق پلتفرم‌های فروش لوازم دست‌دوم یا به کمک سمساری‌ها آن را به فروش برسانید. این‌گونه هم خانه‌ای را صاحب فرش کرده‌اید و هم از فروش فرش ماشینی کهنه خود نفع مادی بردید.

واگذاری فرش مستعمل

قصد فروش فرش کهنه خود را ندارید؟ خب می‌توانید آن را واگذار کنید. اگر احتمال می‌دهید شخصی بین دوستان یا خانواده شما ممکن است برای دریافت فرش داوطلب شود، حتماً از طریق گروه‌های خانوادگی اطلاع‌رسانی کنید. حتی شاید افراد نیازمندی را بشناسید که می‌توانید فرش مستعمل را به‌صورت هدیه به آنها ببخشید. سازمان‌ها و گروه‌های خیریه هم می‌توانند به شما برای رساندن فرش قدیمی خود به دست افراد نیازمند کمک کنند. این گروه‌ها و افراد تحت پوشش آن‌ها حتماً از این سخاوت شما خوشحال می‌شوند.

تعمیر و استفاده مجدد از فرش قدیمی

به‌خاطر ظاهر رنگ‌ورورفته فرش قدیمی خود می‌خواهید آن را تعویض کنید؟ اگر فرش‌تان را دوست دارید ولی به‌خاطر نقص به وجود آمده می‌خواهید از دست آن خلاص شوید، دست نگه دارید. شاید با یک شستشو یا چند ترفند ساده، رنگ و روی فرش شما برگردد! 🤷‍♀️ مرمت فرش یک امر تخصصی است که می‌تواند فرش شما را اصلاح کرده و دوباره قابل استفاده کند. با کمی جستجو می‌توانید در شهر خود یک مرمتگر فرش پیدا کنید. درصورتی‌که از تخصص او مطمئن شدید، فرش ماشینی کهنه خود را برای تعمیر به او بسپارید.

تغییر کاربری قالی کهنه


راهکار دیگری که فرش لوکس برای خلاص شدن از قالی کهنه و مستعمل به شما پیشنهاد می‌دهد، تغییر کاربری است. تغییر کاربری یعنی استفاده از فرش یا قسمتی از آن برای مصارفی غیر از آنچه تاکنون انجام می‌دادید. ازآنجاکه فرش اثری هنری محسوب می‌شود (حتی اگر فرش ماشینی باشد)، می‌توانید آن را به اشکال دیگری هم استفاده کنید.  در ادامه چند پیشنهاد برای تغییر کاربری فرش برای شما لیست کردیم:

  • تابلو فرش
  • تولید فرش چهل‌تکه
  • روبالشی سنتی و یا روتختی برای تخت‌های فضای باز
  • زیرانداز حیوان خانگی
  • استفاده به‌عنوان پادری
  • پد زیر زانو یا زیرانداز
  • زیرانداز سفری

آیا فرش کهنه مد شده؟


شاید درباره فرش کهنه‌نما یا فرش وینتیج (vintage rug) شنیده باشید. این سبک فرش ماشینی که به‌تازگی بسیار محبوبیت پیدا کرده تلفیقی جذاب از مدرنیته و سنت را در دل خود دارد. طرح و بافت مدرن این فرش در  کنار حالت کهنه و رنگ پرید و گاهی حتی پاره شده آن نوعی تضاد دلچسب به وجود می‌آورد. درواقع ایده اصلی خرید فرش وینتیج به فرش‌های دستباف و عتیقه قدیمی برمی‌گردد که با وجود پارگی و خرابی، روزبه‌روز ارزش آن‌ها بیشتر می‌شود. اگر حس  می‌کنید فرش شما کهنه شده و دیگر رنگ و رویی ندارد، می‌توانید آن را به دید یک فرش کهنه‌نما ببینید. شاید نظرتان درباره دور انداختن آن تغییر کرد.😉


صحبت پایانی

متأسفانه حجم زیاد زباله‌های تولید شده توسط انسان، آسیب جدی به طبیعت وارد می‌کند. ازآنجاکه در سراسر دنیا فرهنگ استفاده از کالای دست‌دوم ترویج می‌شود، برگرداندن فرش دست‌ دوم به چرخه مصرف می‌تواند برای ما و طبیعت بسیار سودمند باشد. فرش لوکس در این مطلب تلاش کرد راه‌هایی برای استفاده مجدد از فرش کهنه و قالی مستعمل به شما ارائه کند. امیدواریم از این مطلب استفاده برده باشید.

همچنین اگر قصد تعویض فرش کهنه خود و خرید فرش ماشینی جدید دارید، در فروشگاه فرش لوکس می‌توانید به تنوع بالایی از انواع فرش ماشینی دسترسی داشته باشید. خوشحال می‌شویم از طریق بخش کامنت‌ نظرات و سؤالات خود را با ما در میان بگذارید. 😊

دیدگاه کاربران

ارسال یک دیدگاه

هیچ یک از اطلاعات وارد شده به جز نام شما منتشر نخواهند شد شده اند.

عملیات انجام شد