نگاهی همه جانبه به فرش مدرن در بازار ایران | فروشگاه فرش لوکس

این روزها برای خانواده‌ها و طراحان دکوراسیون داخلی، استفاده از فرش مدرن جذابیت زیادی دارد. اما چه شد که فرش فانتزی این اندازه محبوب شد؟ در این مطلب، فرش لوکس درباره ابعاد مختلف فرش ماشینی مدرن و دلیل محبوبیت آن صحبت می‌کند.


وقتی معماری، چیدمان، سبک زندگی، نوع لباس پوشیدن، رفتار و حتی غذا خوردن ما مدرن شده، چرا فرش‌ها مدرن نشوند؟ جاافتادن یک مدل و سبک جدید در محصولات هر صنف، نیاز به زمان و تبلیغات دارد. برای فرش ماشینی مدرن این زمان بیش از حد کوتاه بود. تاریخچه فرش ماشینی مدرن نشان می‌دهد که این کالا به بازار آمد، پسندیده شد و به خانه‌های ما راه پیدا کرد. به همین راحتی! درحالیکه فرش ماشینی مدرن سهم بزرگ‌تری از بازار خرید فرش ماشینی را تصاحب می‌کند، آشنایی با این محصول ضروری است. در ادامه به بررسی تفاوت فرش ماشینی مدرن با فرش ماشینی سنتی یا کلاسیک می‌پردازیم.


علت محبوبیت فرش مدرن چیست؟


فرش مدرن روزبه‌روز محبوبیت بیشتری پیدا می‌کند. عوامل مختلفی در این موضوع دخیل هستند و می‌توان محبوبیت فرش مدرن را از جنبه‌های گوناگون بررسی کرد. در ادامه به تعدادی از دلایل محبوبیت روزافزون فرش مدرن اشاره کردیم.

  • تنوع بسیار بالا در طرح و مدل فرش مدرن

در گذشته فرش‌های سنتی طرح‌ مشابهی داشتند، به همین دلیل همه خانه‌ها شبیه هم بودند. اما امروز خانواده‌ها به دنبال تمایز هستند و فرش مدرن می‌تواند در این اتفاق نقش داشته باشد. در فرش مدرن، نه‌تنها تنوع نقشه و رنگ گسترده‌ای داریم که سبک و ساختار فرش هم متنوع است.

  • سازگاری بالا با محیط در فرش مدرن

یکی از دلایل محبوبیت فرش ماشینی مدرن، به قابلیت سازگاری آن برمی‌گردد. فرش مدرن در هر فضایی قابل‌استفاده است. شاید این مسئله به تنوع بالای طرح، سبک و ساختار فرش مدرن مربوط باشد. اگر برای نشیمن خانه، دفتر کار یا اتاق کودک به دنبال فرش مدرن هستید، یافتن گزینه مناسب چندان دشوار نیست.

برای مطالعه بیشتر درباره نقش فرش در دکوراسیون داخلی از این مطلب دیدن کنید.

  • راحتی فرش مدرن

این روزها مدرن بودن را مترادف با راحت بودن می‌دانیم. در واقع راحتی فرش مدرن یکی از دلایل اصلی گرایش خانواده‌ها به خرید این محصول است. تردیدی نیست که فرش مدرن یا فرش‌های فانتزی حقیقتاً راحت هستند. جنس و بافت نرم الیاف فرش و پرزهای بلند آن، خانه را به جایی گرم‌تر تبدیل می‌کند. همچنین شست‌وشوی آسان و عمر بالا، باعث سهولت نگهداری از این نوع فرش ماشینی می‌شود.

  • قیمت فرش مدرن

قیمت یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در محبوبیت و تمایل به خرید فرش مدرن است. استفاده از الیاف مصنوعی، نه‌تنها باعث کاهش وزن فرش مدرن می‌شود که در کاهش قیمت تمام شده آن هم مؤثر است. قیمت مناسب فرش مدرن نسبت به فرش دستباف یا حتی فرش ماشینی سنتی باعث شده خریدارانِ فرش تمایل بیشتری به آن نشان دهند.


تفاوت فرش ماشینی مدرن و سنتی در چیست؟


یکی از رایج‌ترین روش‌های دسته‌بندی انواع فرش ماشینی، تقسیم آن به دو دسته فرش مدرن و سنتی است. قطعاً آگاهی درباره تفاوت این دو هنگام خرید فرش ماشینی به شما کمک می‌کند. همان‌طور که می‌دانید، چرخه تولید فرش ماشینی در ایران کاملاً مکانیزه و مدرن است. پس تفاوت فرش ماشینی مدرن و سنتی اصلاً به این جنبه مربوط نیست. نقاط تمایز مهم‌تری وجود دارند که در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • تفاوت در طرح و نقشه فرش مدرن و کلاسیک

در بافت فرش ماشینی سنتی، به طور معمول از نقشه‌های قدیمی استفاده می‌شود. بیشتر این طرح‌ها دارای نقوش طبیعت محور و گل و گل‌وبته و رنگ‌های مشخصی در زمینه فرش هستند. البته استثناء هم وجود دارد اما کلیت کار این‌گونه در ذهن خریداران فرش ماشینی جاافتاده. بدون شک نقشه فرش ماشینی اصالت خاصی دارد که در فرش‌های مدرن کمتر دیده می‌شود. در فرش‌ فانتزی و فرش مدرن تمرکز اصلی بر روی سادگی است. البته طرح‌های شلوغ و پر جزئیات هم در بین وجود دارند. گاهی در بین انواع فرش مدرن، فرش‌های تک‌رنگ را می‌بینیم که تأییدکننده این موضوع خواهد بود. همچنین استفاده از اشکال هندسی در نقشه فرش ماشینی مدرن مرسوم است.

  • تفاوت در شانه و تراکم

یکی از جنبه‌های تفاوت فرش مدرن با فرش سنتی، تفاوت در شانه و تراکم فرش است. به طور معمول شانه و تراکم در فرش ماشینی مدرن، کمتر از فرش‌های کلاسیک است.

  • تفاوت در جنس الیاف فرش

در بافت فرش ماشینی سنتی، معمولاً از الیاف اکریلیک، پلی‌پروپیلن و پلی‌استر یا ترکیب این متریال استفاده می‌شود. در فرش ماشینی مدرن بیشتر الیاف BCF، نایلون و پلی‌استر، پلی‌استر فیلامنت، و پروپیلن به چشم می‌خورد. در فرش‌های مدرن توجه زیادی به نرمی و لطافت، عدم پرزدهی فرش ماشینی و عدم ایجاد آلرژی می‌شود. استفاده از مواد اولیه ارزان‌قیمت، برای کاهش قیمت تمام شده در فرش فانتزی بیشتر به چشم می‌خورد. عموماً نخ خاب فرش مدرن را از جنس پلی‌پروپیلن می‌زنند که بدون پرز و ضد آلرژی است.

  • تفاوت در وزن فرش مدرن با فرش سنتی

به دلیل تفاوت در جنس متریال مورداستفاده در این دو دسته، وزن آن‌ها نیز متفاوت است. معمولاً فرش ماشینی سنتی وزن بالایی دارد.

  • تفاوت در نگهداری از فرش

به دلیل جنس مواد اولیه و ساختار فرش ماشینی مدرن، نگهداری از آن آسان‌تر است. شستشو و نظافت فرش مدرن راحت بوده و وزن کم آن به این موضوع کمک بیشتری می‌کند

  • تفاوت در قیمت فرش مدرن با سنتی

استفاده از مواد اولیه ارزان‌قیمت در فرش ماشینی مدرن، اختلاف قیمت قابل‌توجهی را ایجاد کرده. همان‌طور که در بخش قبل اشاره کردیم، قیمت مناسب موجب ترغیب خریداران به خرید فرش مدرن می‌شود.

  • تفاوت در ضخامت و میزان پرز

ازآنجاکه راحتی در فرش‌های مدرن بسیار مهم است، فرش‌های پرز بلند و نرم در این دسته زیاد دیده می‌شود. این موضوع در فرش‌های فانتزی به‌خوبی قابل رویت است.


فرش کلاسیک یا مدرن؟ مسئله این است!


ممکن است هنگام خرید فرش ماشینی بر سر یک دوراهی بزرگ گیر کنید. خرید فرش ماشینی مدرن یا فرش ماشینی سنتی؟! اجازه دهید فضای یک اتاق را به 3  بعد اصلی تقسیم کنیم:

  • دیوارها
  • سقف
  • کف‌پوش

فرش بعد پایینی را در اختیار دارد. یک‌سوم فضای خانه شما قرار است به کمک فرش زینت داده شود. توجه داشته باشید که کف خانه، مهم‌ترین بعد در خانه شماست. بیشتر المان‌های اصلی در طراحی، روی کف خانه مستقر می‌شوند؛ بنابراین خرید فرش هماهنگ با روح خانه و حال و هوای اهالی آن بسیار اهمیت دارد.

فرش‌های ماشینی سنتی دارای طرح‌های شلوغ و ریزنقش هستند و کمی هماهنگی رنگ در آنها دشوار است. برای افرادی که طرح‌ فرش مینیمال را می‌پسندند، فرش ماشینی با طرح‌های ساده انتخاب بهتری است. البته اگر فضای خانه شما روح سنتی دارد، تلاش کنید با فرش سنتی کف آن را بپوشانید و یا حداقل از فرش مدرن با طرح ایرانی‌تری استفاده کنید.


انواع طرح فرش مدرن ماشینی


اگر تمایل به خرید فرش ماشینی مدرن برای خانه خود دارید، ابتدا با انواع آن آشنا شوید. با شناخت بیشتر درباره انواع فرش مدرن، انتخاب هوشمندانه‌تری هنگام خرید فرش ماشینی خواهید داشت. در ادامه به انواع فرش ماشین مدرن اشاره کردیم.

  • فرش فریز

یکی از انواع فرش ماشینی مدرن که طرفداران زیادی هم دارد، فرش فریز است که با کمک الیاف مصنوعی سرما  دیده بافته می‌شود. فرش فریز شباهت زیادی به گلیم فرش دارد و البته با این نام هم ممکن است شناخته شود. فرش فریز پرز ندارد و به دلیل فشردگی و تراکم بسیار بالا، دچار پرزدهی نمی‌شود. اگر قرار است مبل و وسایل سنگین روی فرش خانه قرار دهید، فرش فریز انتخاب مناسبی خواهد بود

  • فرش شگی

فرش شگی را با پرزهای بلند و گرم‌ونرم بودن آن می‌شناسند. الیاف مصنوعی به‌کاررفته در این فرش مدرن؛ معمولاً پلی‌استری بوده و در برابر تابش آفتاب مقاومت خوبی دارند. بهتر است از فرش شگی در قسمت‌های پر رفت‌وآمد خانه استفاده نکنید. به دلیل جنس الیاف فرش شگی، با پا خوردن به‌تدریج خوابیده شده و زیبایی اولیه را از دست می‌دهد.

  • فرش شنل

این روزها فرش شنل بسیار محبوب شده که شاید دلیل اصلی آن نگهداری و شست‌وشوی راحت باشد. فرش شنل برعکس فرش شگی دارای پرزهای کوتاه است بااین‌حال نرمی و لطافت خوبی دارد. فرش شنل برای خانه‌های آپارتمانی بسیار مناسب است و با یک شامپو فرش به‌راحتی تمیز می‌شود. طرح‌های برجسته، یکی از ویژگی‌های جذاب در فرش شنل هستند.

  • فرش وینتیج

اگر اخیراً به‌قصد خرید فرش در اینترنت سرک کشیده یا به چند گالری فرش سرزده باشید، حتماً نام فرش وینتیج به گوشتان خورده. فرش وینتیج یا فرش کهنه‌نما طراحی منحصربه‌فردی دارد که برای افراد خاص پسند گزینه مناسبی است. گاهی نقشه فرش وینتیج به فرش سنتی ایرانی شبیه است اما در آن سنت‌شکنی‌هایی اتفاق می‌افتد که بسیار جذاب است.

  • فرش کودک

خوشبختانه اکثر تولیدکنندگان فرش ماشینی، لاین جداگانه‌ای برای تولید فرش کودک دارند. فرش کودک یکی از انواع فرش مدرن است که طرح و نقش و جنس الیاف آن باید متفاوت با دیگر انواع فرش ماشینی باشد. ضد آلرژی بودن، عدم پرزدهی و طرح و نقشه جذاب در خرید فرش کودک بسیار اهمیت دارد.


خرید فرش دستباف با طرح مدرن


شناخت مخاطب و سلایق او و تولید متناسب با آن نیاز به هوشیاری بالایی دارد. فرش دستباف ایرانی با آن طرح سنتی فوق‌العاده که روزی یکه‌تاز بازارهای داخلی و خارجی بود، امروز به‌ناچار بخشی از بازار خود را تقدیم فرش‌های ماشینی مدرن کرده. تغییر سلایق خریدار فرش اجتناب‌ناپذیر است و مهم چگونگی برخورد بازار فرش سنتی با این مسئله است.

خوشبختانه علاقه مخاطب به طرح فرش مدرن از چشم تولیدکنندگان فرش سنتی و دستباف دور نمانده. امروز بسیاری از کارگاه‌های تولید فرش دستباف، طرح و نقش‌های مدرن را به آلبوم‌های خود اضافه کرده‌اند. به‌این‌ترتیب امکان خرید فرش دستباف با طرح مدرن برای علاقه‌مندان وجود دارد.


خرید اینترنتی فرش مدرن از فروشگاه فرش لوکس


مفتخریم که در فروشگاه فرش لوکس تنوع بالایی از انواع فرش مدرن را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهیم. برای مشاهده محصولات و خرید فرش مدرن به فروشگاه فرش لوکس مراجعه کنید. قیمت مناسب، کیفیت بالا و تنوع بی‌نظیر از ویژگی‌های فروشگاه اینترنتی فرش لوکس است.

 

دیدگاه کاربران

ارسال یک دیدگاه

هیچ یک از اطلاعات وارد شده به جز نام شما منتشر نخواهند شد شده اند.

عملیات انجام شد