فرش نئو کلاسیک (Neoclassic Rug) | فروشگاه فرش لوکس

تاریخ هنر و ادب به ما ثابت می‌کند پرچم هر سبک و سیاقی، حتی خوش اقبال‌ترین و جهان شمول‌ترینِ آن‌ها، تنها مدتی اندک بالا می‌ماند و سپس در تقابل با سبکی متضادِخود، به پایین کشیده می‌شود. چیزهای قدیمی همواره درحال منسوخ شدن یا کنار گذاشته شدن هستند و سبک‌های جدیدی از راه می‌رسند تا جایگزین بهتری برای آن‌ها شوند. درواقع "ناپایداری" ویژگی ثابتی در انسان است که آن را در سلیقه و اعتقادات او نیز می‌بینیم و این بین یک احتمال با درصد وقوع بالا وجود دارد؛ هرچه که می‌رود ممکن است دوباره بازگردد!

فرش لوکس قصد دارد در ادامه به بررسی سبکی محبوب در تولید فرش بپردازد که یک نقطه بازگشتِ پرقدرت برای فرش سنتی ایرانی محسوب می‌شود. این سبک که با نام "فرش نئوکلاسیک" شناخته می‌شود، سبکی متعادل و جذاب است که ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن می‌تواند پاسخگوی اکثر سلایق در بازار فرش کشور باشد؛ تا انتها همراه ما باشید. 🙂


این را به‌عنوان یک قاعده از ما بپذیرید؛ معمولا پس از فروکش کردن جنجا‌ل‌ها و جذابیت‌های اولیه، بازگشتی دوباره به سبک یا تفکر قدیمی رخ می‌دهد (البته نه به همان قدرت و شکل سابق). بهترین مثال برای این نظریه، توجه به ترندهای معماری و طراحی داخلی است؛ سبکی که امروز آن را دمده می‌خوانیم و از آن دست می‌کشیم، چه معلوم که فردا با کمی دستکاری به صدر توجه مخاطب بازنگردد؟

این چرخه‌ی تکراری برای غالب سبک‌ها در معماری رخ می‌دهد و هر گرایش منسوخ شده پس از رنگ باختن سبک جدید دوباره فرصت عرض‌اندام پیدا می‌کند. یکی از نمونه‌های بارز در این بین که ما نیز در فرش لوکس زیاد درگیر آن هستیم، چرخش مداوم سلایق مشتری هنگام خرید فرش در کشور خودمان است.

باوجود ورود سبک‌های مدرن و راحت به بازار فرش ایران و استقبال موقتی از آن‌ها، هرچه جلوتر می‌رویم گردش سلیقه مخاطب به نقشه‌های اصیل و بکر فرش‌های ایرانی را بیشتر می‌بینیم که یعنی مخاطبِ تنوع طلب ما همچنان به نقشه فرش ایرانی وفادار مانده است. خوشبختانه تولیدی‌های فرش این بازگشت را با فروش فرش نئو کلاسیک آسان می‌کنند. اما فرش نئوکلاسیک چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ در ادامه پاسخ‌ این سؤال را پیدا می‌کنید.

درباره سبک نئوکلاسیک چه می‌دانیم؟

واژه یونانی نئو “Noe” از ریشه “Neos” را به‌عنوان پیشوند و به ‌معنای تازه و مدرن یا شکل جدید و باز-ترویج شده از یک چیز (ابزار یا عقیده) استفاده می‌کنند. وقتی این واژه در کنار لغتی همچون کلاسیک قرار می‌گیرد و به یک سبک از معماری یا فرش اطلاق می‌شود، به این معنی است که سبکی به‌روز شده و باز-ترویج شده از سبک‌های پیشین (که مخاطب با آن آشناست) قرار است دوباره به خانه‌ها بازگردد.


آغاز نفوذ سبک نئو کلاسیک در معماری اروپا را به نیمه دوم قرن 18 میلادی نسبت می‌دهند که در تقابل با سبک "روکوکو" و برای بازگشت به سبک "باروک" کلید خورده. در سبک نئوکلاسیک، زرق‌وبرق سبک باروک حذف شده و زیبایی‌ها و اصالت آن برای خلق آثاری کلاسیک با تشریفات کمتر و راحتی بیشتر استفاده می‌شود. باوجود معنای لغوی نئوکلاسیک که مستقل از زمان است، آن را به سبکی از معماری و طراحی داخلی اطلاق می‌کنند که تلفیقی از معماری مدرن و کلاسیک باشد. حال که آشنایی مختصری با این سبک جذاب پیدا کردید، می‌توانیم به سراغ فرش‌های نئوکلاسیک برویم و از ویژگی‌های‌شان بگوییم.

ویژگی‌های فرش نئوکلاسیک

از مشخصه‌های سبک نئوکلاسیک در معماری، نور است؛ نور بسیار بسیار زیاد و چون رنگ‌ها و جزئیات در نور زیاد کیفیت خود را از دست می‌دهند، محصولاتی مثل فرش نئوکلاسیک خلوت‌تر‌ و با رنگبندی روشن‌تر و ملایم‌تر تولید می‌شوند. در واقع در فرش نئوکلاسیک ایرانی فارغ از ماشینی یا دستباف بودن آن، خبری از رنگ‌های گرم و تند و نقشه‌های شلوغ رایج در نقشه‌های قدیمی نیست.

رنگ‌های پرطرفدار در تولید فرش نئو کلاسیک ایرانی را رنگ‌های طوسی، گلبهی، آبی، سبز، کرم و قهوه‌ای روشن تشکیل می‌دهند.


فرش نئوکلاسیک ایرانی به جای باز-طراحی فرش‌های سنتی از روی نقشه‌های قدیمی، به تلفیق سبک کلاسیک غربی با نقشه‌های اصیل ایرانی پرداخته که نتیجه آن بیش‌از‌اندازه خوب از آب درآمده!

این سبک که از پرفروش‌ترین سبک‌های فعلی در بارار داخلی است، همزمان مدرنیته و سنت را در دل خود دارد به همین سبب با غالب سبک‌های طراحی داخلی هماهنگ می‌شود.

فرش و قالیچه نئو کلاسیک برای چه کسانی مناسب است؟

در بالا هم اشاره کردیم که سبک نئو کلاسیک به دلیل ماهیت دوگانه خود با هر سبکی وفق پیدا می‌کند اما اگر بخواهیم ریزتر به ماجرا نگاه کنیم این سبک را به افراد زیر توصیه می‌کنیم:

🔸کسانی که سنت و سادگی را کنار هم می‌خواهند
🔸کسانی که از فرشی سنتی انتظار راحتی بیش از اندازه دارند
🔸کسانی که سادگی را با دید کلاسیک می‌بینند
🔸کسانی که طرفدار رنگ‌های خنثی و نقشه خلوت در فرش هستند
🔸کسانی که دوست دارند به کمک فرش، خانه خود را بزرگ‌تر نشان دهند
🔸کسانی که دیربه‌دیر فرش عوض می‌کنند و از دمده شدن آن می‌ترسند

تنوع مدل در قالی نئوکلاسیک

باوجود رواج استفاده از رنگ‌های خنثی و نقشه‌های خلوت در این سبک، تنوع بسیار بالایی از قالی‌ نئوکلاسیک در بازار داخلی موجود است که به سلایق مختلف قدرت انتخاب خوبی می‌دهد. کیفیت بافت، راحتی و حتی رنگ‌بندی در فرش‌های نئوکلاسیک را می‌توان بیشتر در راستای فرش‌های مدرن دید اما نقشه و طرح این فرش‌ها نزدیکی بیشتری با سبک سنتی و کلاسیک ایرانی دارد؛ البته گاها ادغام این سبک‌ها به اندازه‌ای در لب مرز انجام می‌شود که تشخیص فرش مدرن از نئوکلاسیک یا فرش کلاسیک از نئوکلاسیک عملا غیرممکن است!

آیا فرش وینتیج در گروه نئوکلاسیک‌ها قرار می‌گیرد؟

فرش وینتیج یا کهنه نما از مدرن‌ترین سبک‌های فرش در بازار است که گذشته از نقشه و طرح، به دلیل ظاهر فرسوده خود شناخته می‌شود. این فرش‌ها تلاش دارند که مدرنیته را در آن سوی زمان به نمایش بگذارند و به‌جای نمود آینده، آینه‌ای در برابر گذشته باشند.


فرش وینتیج ایرانی عموما در طرح و نقشه سنتی و به شکل پتینه کاری شده عرضه می‌شود و می‌توان انواعی از آن را در گروه قالی‌های نئوکلاسیک جای داد. فرش وینتیج، عضو آوانگاردی در خانواده نئوکلاسیک‌ها است که با اغراق زیاد اما به شکلی جذاب، مدرنیته و سنت را تلفیق کرده‌.

فرش نئوکلاسیک؛ ماشینی یا دستباف؟

خرید فرش نئوکلاسیک دستباف به‌مراتب دشوارتر از خرید فرش ماشینی نئوکلاسیک است و دو دلیل برای این موضوع وجود دارد. دلیل اول مربوط به قیمت بالای فر‌ش‌های دستباف ایرانی فارغ از سبک و طرح آن است. فرش ایرانی یک کالای صادراتی و دست‌آوردی هنری در سطح جهان محسوب می‌شود و بالا بودن قیمت آن طبیعی است. به‌این‌ترتیب قیمت فرش نئوکلاسیک دستباف عامل بازدارنده‌ای برای مشتری عادی است و باعث می‌شود که کمتر کسی به سراغ آن برود.

دلیل دوم به محدود بودن این سبک فرش در بازار مربوط است؛ به‌هرحال غالب خریداران فرش دستباف ایرانی به‌دنبال طرح و نقشه اصیل هستند و کمتر به فرش دستباف نئوکلاسیک بها می‌دهند. با این تفاسیر انتخاب میان فرش نئوکلاسیک دستباف و ماشینی نباید کار سختی باشد. کافی است به استفاده خود و بودجه‌ای که برای خرید فرش در نظر گرفته‌اید نگاه کنید و تصمیم بگیرید.

خرید اینترنتی فرش نئوکلاسیک

مزیت فرش نئو کلاسیک در این است که به‌راحتی بین گروه‌‌های سنی و سلایق مختلف پذیرفته می‌شود. تنوع بالای این سبک در بازار داخل هم مزید بر علت شده و به مشتری انگیزه بیشتری برای انتخاب فرش سنتی یا دستباف از دسته نئوکلاسیک‌ها را می‌دهد. اگر طرفدار این سبک هستید و به دنبال یک فروشگاه اینترنتی با تنوع محصول بالا برای خرید فرش نئوکلاسیک می‌گردید، در فرش لوکس به آن می‌رسید. فرش لوکس تنوع بالایی از فرش‌های مدرن، کلاسیک و نئوکلاسیک را عرضه می‌کند و توانسته توجه مشتریان این بازار را به خود جلب کند.

❕در صورت نیاز به مشاوره و راهنمایی برای انتخاب فرشی در هماهنگی با دکوراسیون داخلی خود، با ما تماس بگیرید. 🙂

دیدگاه کاربران

ارسال یک دیدگاه

هیچ یک از اطلاعات وارد شده به جز نام شما منتشر نخواهند شد شده اند.

عملیات انجام شد