چگونه فرش مربع را در دکوراسیون داخلی استفاده کنیم؟ | فروشگاه فرش لوکس

مربع به عنوان یک شکل هندسی، نماد "زیباییِ متقارن" است و با وجود کاربرد گسترده‌ اشکال مربعی در دکوراسیون داخلی، کمتر آن را به شکل "فرش" استفاده می‌کنیم. چیدمان فرش مربعی در دکوراسیون اصلا آسان نیست و قواعد خاص خودش را دارد که در صورت رعایت آن‌ها، اتفاقات جذابی برای دکور منزل شما رخ می‌دهد. فرش لوکس در ادامه به شما می‌گوید که فرش مربعی را کِی و کجا استفاده کنید تا بیش‌تر به چشم بیاید؛ تا انتها همراه ما باشید.


چرا فرش مربعی طرفدار زیادی ندارد؟

فکر نمی‌کنم اقبال پایین فرش‌های مربعی در بازار داخلی نیازی به اثبات داشته باشد؛ همه می‌دانیم که امروز بازار در قرق فرش‌های مستطیلی شکل است و اگر احیاناً فرشی در اشکال دیگر هم خریداری شود، باز فرش مربعی در مقایسه با فرش‌های دایره‌ای یا فرش‌های بی‌قاعده، شانس بیشتری ندارد. از سوی دیگر فرش‌های مربعی را کمتر به‌عنوان فرش مرکزی و در پذیرایی خانه استفاده می‌کنند و بیشتر در اتاق‌ها و در قالب المانی حاشیه‌ای به کار می‌برند.

مشخص نیست از چه زمانی در تاریخچه فرش ایرانی این تصمیم جمعی اتخاذ شده که غالب فرش‌ها را مستطیلی ببافند و معلوم نیست که آیا این تصمیم را براساس معماری خانه‌های ایرانی اتخاذ کرده‌اند یا تنها انتخابی برپایه‌ی سلیقه و تصادف بوده است!

اینجا می‌توانید درباره تاریخچه فرش ماشینی در ایران بخوانید

آن‌چه مشخص است فراوانی المان‌های مستطیلی در خانه‌های ماست. کافی است نگاهی به اطراف خود بیندازید؛ درها، پنجره‌ها، کمدها، دریچه کولر، تلویزیون و خیلی عناصر دیگر را جز در موارد استثناء به شکل مستطیل می‌بینیم و هرجا که خلاف آن باشد، کار چیدمان برای ما دشوار می‌شود. کافی است سعی کنید در یک اتاق خواب مربعی شکل، لوازم خود را جا دهید تا متوجه ذهن شرطی‌شده و پیچیدگی کار شوید؛ انگار که مربع ما را گیج و سردرگم می‌کند!


مسئله را زیادی پیچیده کردیم، این‌طور نیست؟ حقیقتاً فرش مربعی در جای خود گزینه جذابی است؛ اصلا همین توازن و تقارن، ترکیب ساختارشکنانه و کم‌توجهی عموم است که باعث توجه علاقه‌مندانِ سبک آوانگارد به فرش مربعی شده.

اگر شما هم قصد خرید فرش مربعی دارید یا برحسب اتفاق، قالی مربعی خریداری کردید و نمی‌دانید چگونه آن را دکوراسیون خانه‌تان بچینید، در ادامه با اصول و ایده‌هایی برای این منظور آشنا خواهید شد اما قبل از آن اجازه دهید درباره تنوع فرش مربعی در بازار صحبت کنیم.

انواع فرش مربعی

درست است که از ارقام پایین فروش فرش مربعی در بازار داخلی صحبت کردیم اما این به‌معنای تنوع پایین این محصول نیست برعکس، فرش‌های مربعی خصوصا در انواع فانتزی تنوع بالایی دارند و برای سلایق مختلف و کاربردهای متنوع ارائه می‌شوند. قالی مربعی را هم مثل هر سبک دیگر می‌توان به کمک پارامترهایی دسته‌بندی کرد؛ این پارامترها به شرح زیر هستند:

⬅️ ابعاد در فرش‌های مربعی

کمتر پیش می‌آید فرش‌های مربعی را در ابعاد بزرگ بیابید؛ ابعاد رایج در تولید فرش‌های مربعی 1*1، 1.5*1.5 و 2*2 هستند.

⬅️ صنعتی یا دستباف بودن

قدیمی‌ترین فرش تاریخ یعنی "فرش پازیریک" فرشی مربعی است که نشان‌دهنده جایگاه و قدمت فرش ایرانی در جهان است. امروزه در کنار فرش‌های ماشینی مربعی که بازار را در دست دارند، فرش‌های دستباف مربعی با نقشه‌های ارزشمندی را می‌بینیم که به‌صورت سفارشی عرضه می‌شوند. اگر قصد خرید فرش مربعی دستباف دارید بهتر است آن را برای بخش مرکزی یا به‌عنوان تابلو فرش خریداری کنید که از ارزش آن به‌خوبی صیانت شود.

⬅️ طرح و نقشه در فرش‌های مربعی

در فرش‌های مربعی مدرن تنوع بی‌نظیری از بافت، نقش و رنگ وجود دارد و اگر چنین قدرت انتخابی شما را مایوس نکند، حتما گیج‌تان خواهد کرد. پیشنهاد می‌کنیم در انتخاب فرش مربعی مرکزی به سراغ گزینه‌هایی با نقشه خلوت بروید. نقشه‌های سنتی با رنگ روشن و یک یا دو رنگ غالب می‌تواند به بزرگ‌تر نشان داده شدن فضا کمک کند. فرش‌ وینتیج مربعی هم می‌تواند انتخاب خوبی باشد چون علاوه‌بر تمرکز بر یک رنگ، با سبک دکوراسیون مدرن‌ هماهنگی خوبی دارد.

درباره فرش مربع فانتزی هم باتوجه به تنوع موجود در بازار، می‌توانید بهترین گزینه را که با دکور خانه‌تان هارمونی داشته باشد انتخاب کنید.



فرش مربعی را کجا استفاده کنیم؟

خریداران فرش مربعی باید به این سؤال‌ها پاسخ دهند که برای کدام بخش از دکوراسیون خود به فرش نیاز دارند؟ همچنین این سؤال که آیا قالی مربعی می‌تواند این فضا را پوشش دهد و در هماهنگی با سایر عناصر قابل بهره‌برداری باشد یا خیر؟

یک فرش مربعی که در جای درست استفاده نشود، عامل اصلی به‌هم‌ریختگی دکور شما خواهد بود پس در انتخاب محل مناسب برای آن و تناسب فرش با فضا دقت به خرج دهید. فارغ از بحث کاربرد، نیاز و تناسب، می‌توانید فرش مربعی را در فضاهای زیر استفاده کنید:

⬅️ سالن پذیرایی
⬅️ اتاق خواب
⬅️ اتاق کودک
⬅️ حاشیه‌های سالن

اصول چیدمان فرش مربعی

قوانینی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم ابداً به چشم باید‌ونباید نبینید؛ این موارد ترفندها و راهکارهایی هستند که به جذابیت بیشتر دکور شما به کمک فرش مربعی کمک خواهند کرد. برای داشتن یک دکور مدِ روز با کمک فرش مربعی، این اصول را تا جایی‌که با نیاز و ماهیت دکوراسیون شما در تضاد نباشند به کار ببندید.

1️⃣ فرش مربع و مبل ال

اگر دوست دارید مبل ال را در مرکز سالن خود بچینید، فرش مربع به شما کمک می‌کند محدوده آن را مشخص و فضا را از بی‌نظمی خارج کنید. کافی است فرشی متناسب با ابعاد مبل خود خریداری و در وسط سالن پهن نمایید. پس از آن می‌توانید با قرار دادن مبل ال در حاشیه داخلی فرش، فضا را کاور کنید. این روش خصوصاً برای اِل‌های کوچک و سالن‌های جمع‌وجور راهکار خوبی است.


2️⃣ فرش مربعی بزرگ را کاور کنید

اگر فضای سالن‌تان به‌اندازه‌ای نیست که فرش با فاصله منطقی از مبلمان قرار بگیرد، بهترین راهکار قرار دادن مبلمان روی فرش است. بگذارید پایه‌ها یا کل مبلمان، فرش مربعی شما را بپوشاند و ابداً بابت آن نگران نباشید؛ این تکنیک خیلی هم مدِ روز و جذاب است.


3️⃣ تبدیل فرش مربع به مستطیل

اگر به هر دلیل با فرم مربعی فرش خود مشکل دارید، بهترین راهکار استفاده از عناصر دکوری برای تبدیل فرش به فرم دلخواه‌تان است. از اثاثیه کمک بگیرید و حاشیه‌های فرش را کاور کنید تا جایی‌که آن را از فرم مربعی خارج کنید.


4️⃣ فرش مربعی در اتاق خواب

فرش مربعی برای اتاق خواب بزرگسال در دو حالت قابل استفاده است؛ فرش‌های با ابعاد بزرگ را زیر تخت قرار داده و اجازه دهید بخشی از آن زیر پای‌تان را همیشه گرم‌ونرم نگه‌دارد همچنین برای فرش‌های مربعی کوچک می‌توانید فضایی کنار تخت، پای کنسول یا زیر پنجره در نظر بگیرید.


در اتاق کودک بهتر است از فرش مربعی با ابعادی استفاده کنید که بتواند بخش زیادی از فضا را پوشش دهد تا همیشه زیر پای کودک نرم و برای بازی او راحت باشد. همچنین از طرح‌های خیلی شلوغ در اتاق کودک استفاده نکنید تا شلوغی باعث کاهش تمرکز او بر بازی و گم شدن وسایل نشود.


5️⃣ تفکیک فضا به کمک فرش‌های مربعی

از فرش‌های مربعی فانتزی برای پارتیشن‌بندی بصری فضا استفاده کنید. اگر می‌خواهید سالن یکپارچه خود را با کمترین هزینه به بخش‌های مختلف تقسیم کنید، قدرت کفپوش را دست‌کم نگیرید. این کفپوش می‌تواند پارکت و سرامیک و تایل باشد یا قالی و قالیچه، در هر صورت به‌سریع‌ترین شکل ممکن شما را به هدف‌تان می‌رساند.


خرید فرش مربعی

فرش مربعی را در هر فروشگاهی پیدا نمی‌کنید خصوصا اگر به‌دنبال کارهای لوکس با نقشه‌های خاص باشید، باید حسابی بازار را برای خرید قالی مربعی دلخواه‌تان زیرورو کنید. اگر طرفدار قالی مربعی هستید، خبر خوب اینکه می‌توانید برای خرید آن از فرش لوکس کمک بخواهید. 🙂

باوجود تمرکز بازار بر فرش‌های مستطیلی، ما نمونه‌های لوکسی از فرش مربعی ماشینی را موجود می‌کنیم که می‌توانید در فروشگاه آنلاین یا شعبه حضوری فرش لوکس از آن‌ها دیدن کنید. سؤالات و سفارشات خود را از طریق شماره 2981-5516-021 با ما در میان بگذارید.

دیدگاه کاربران

ارسال یک دیدگاه

هیچ یک از اطلاعات وارد شده به جز نام شما منتشر نخواهند شد شده اند.

عملیات انجام شد