تعمیر انواع سوختگی فرش | فروشگاه فرش لوکس

فرش در زندگی ما ایرانی‌ها نقش مهمی دارد و اگر اتفاقی برای آن بیفتد، مثلاً خدایی ناکرده بسوزد، انگار قلب ما را آتش زده‌اند. 😖 ازقضا در خانه‌های ایرانی کم از این دست اتفاقات نداریم، دلیلش هم این است که ما خانه‌های گرم‌و‌نرم را بسیار می‌پسندیم و عادت بیشتری به خرید فرش به عنوان کفپوش داریم؛ پس از نظر آماری هم که نگاه کنیم، این تعدد حوادث عادی است.

خلاصه که "سوختگی" از بدترین اتفاقاتی است که در طالع یک "فرش" نوشته می‌شود. اثر سوختگی فرش هر اندازه هم کوچک باشد به دلیل تغییری که در بافت و ساختار آن فرش ایجاد می‌کند قابل چشم پوشی نیست و به‌ عقیده بیشتر افراد، فرش سوخته یک فرش از دست رفته است که مالکش دیر یا زود آن را با فرشی نو جایگزین می‌کند.


اما آیا واقعا راهی برای تعمیر سوختگی فرش و موکت یا پنهان کردن آثار آن وجود ندارد؟ یا اصلا چه مواردی منجر به سوختگی فرش می‌شوند؟ چگونه می‌توان حوادثی مثل سوختن فرش را به حداقل رساند؟ و در مقابل هر نوع سوختگی در فرش باید چه اقداماتی انجام داد؟

❕این‌ها سؤالاتی است که فرش لوکس در ادامه پاسخ می‌دهد، تا انتها همراه ما باشید.

چرا سوختگی فرش این اندازه نگران کننده است؟

سوختگی فرش عموما در اثر یک سهل‌‌انگاری رخ می‌دهد. اتو روی فرش برمی‌گردد، ماهیتابه داغی روی فرش گذاشته می‌شود، زغال یا خاکستر سیگار روی فرش می‌افتد یا اتفاقاتی از این دست...

اگر به سوختگی به عنوان یک فعل و انفعال شیمیایی نگاه کنیم، به دلیل جنس الیاف فرش سریعاً به عمق آن نفوذ می‌کند به‌شکلی که دیگر الیاف از دست رفته را نمی‌توان احیا کرد. نوع الیاف فرش هم در شدت‌ و حدت سوختگی بی‌تاثیر نیست؛ مثلاً فرشی که از جنس پشم باشد، کند می‌سوزد و شعله در آن گسترش چندانی پیدا نمی‌کند ولی در فرش‌های اکریلیک و پلی استر، شعله باعث ذوب الیاف می‌شود و سرعت انتشار بالایی دارد.

علت سوختگی فرش هر چه باشد، در مرحله اول لازم است عامل آن برطرف شود تا گسترش پیدا نکند. بعد از آن می‌توانید به بررسی شدت سوختگی بپردازید و راهکار مناسب تعمیر فرش سوخته را پیاده کنید.

انواع سوختگی فرش و راهکار ترمیم آن

سوختگی فرش دامنه آسیب متفاوتی دارد؛ یک لکه زرد رنگ، زبری ناشی از ذوب شدن الیاف و در سطح بالاتر، سوراخ شدن بدنه فرش. همه این‌ها اشکالی از  سوختگی هستند که با درجات مختلف برای فرش شما اتفاق می‌افتند. اشاره به این نکته هم لازم است که سوختگی در فرش کهنه بیش از فرش‌های مدرن منجر به آسیب می‌شود.
در ادامه رایج‌ترین عوامل سوختگی فرش را مورد بررسی قرار داده و خواهیم گفت که در برخورد با هر عامل، چه باید کرد.

 

🔥 ترمیم سوختگی فرش با زغال

در برخورد با سوختگی ناشی از زغال سرعت عمل لازم است تا آسیب فرش به حداقل برسد. اگر زغال به‌سرعت از روی فرش جدا شود، نهایتاً یک زبری و یا لکه ناشی از حرارت باقی خواهد ماند ولی قرار گرفتن طولانی مدت زغال می‌تواند باعث افزایش شدت سوختگی یا حتی آتش سوزی شود! 😟 برای از بین بردن آثار سوختگی فرش با زغال به ترتیب زیر عمل کنید:

1️⃣ قسمت سوخته فرش را سمباده بکشید تا الیاف آسیب دیده جدا شود. (می‌توانید به جای سمباده از سنگ‌پا استفاده کنید.)

2️⃣ با یک قیچی یا ناخن‌گیر، بخش انتهایی پرزهای آسیب دیده را بچینید.

3️⃣ محل سوختگی را با شامپو فرش شستشو دهید تا اثرات سوختگی محو شود.

4️⃣ برای از بین بردن لکه زرد ناشی از زغال، آب اکسیژنه را با نسبت 1/10 با آب ترکیب و روی محل سوختگی قرار دهید.

5️⃣بعد از دقایقی فرش را آبکشی کنید.

🔥 ترمیم سوختگی فرش با شمع

وقتی شمع روی فرش برمی‌گردد، سوختگی منحصر به شعله نمی‌شود چراکه پارافین و مواد شیمیایی شمع هم به تاروپود فرش نفوذ می‌کند. سرعت عمل شما در این نوع سوختگی اهمیت زیادی ندارد چون پارافین سریع خشک می‌شود. برای رفع آثار سوختگی فرش در اثر شعله شمع به شکل زیر عمل کنید:

1️⃣ اگر پارافین هنوز به حالت مایع است، با یک پارچه از  فرش جدایش کنید (فشاری به فرش وارد نیاورید چون مواد بیشتر به خورد فرش می‌رود.)

2️⃣ شمع خشک شده را با یک قاشق بتراشید و جارو بکشید.

3️⃣ اگر پارافین به عمق نفوذ کرده، یک پارچه روی فرش قرار دهید و به آرامی روی آن اتو بکشید تا قطرات شمع جذب پارچه شده و از فرش جدا شوند.

4️⃣ در نهایت محل سوختگی را با آب و شامپو فرش تمیز کنید.

 

🔥 ترمیم سوختگی فرش با سیگار

سوختن فرش با سیگار زیاد اتفاق می‌افتد و با اینکه معمولاً آسیب عمیقی وارد نمی‌کند، اثرات آن ظاهر بدی به فرش شما می‌دهد. برای رفع اثر سوختگی ناشی از سیگار از روی فرش و موکت به ترتیب زیر عمل کنید:

1️⃣  با کمک سمباده (سنگ‌پا) سوختگی روی فرش را جدا کرده و سطح آسیب‌دیده را یکدست کنید.

2️⃣ با قیچی یا ناخن‌گیر پرزهای سوخته را نوک‌گیری کنید.

3️⃣ برای ازبین بردن لکه، آب اکسیژنه را با نسبت 1/10 با آب ترکیب و روی محل سوختگی قرار دهید (محلول را از سمت خارج به داخل جریان دهید.)

4️⃣ فرش را شسته و آبکشی کنید.

🔥 ترمیم سوختگی فرش با اتو

گاهی اتفاق می‌افتد که زمان اتو کشی لباس یا اتو کردن مو، دستگاه را روشن روی فرش رها می‌کنیم. برای پیشگیری از این حادثه همیشه از یک پایه فلزی (مثل پایه میز اتو) کمک بگیرید اما اگر اتفاق افتاد و فرش با اتو سوخت چه باید کرد؟

دقت کنید که سوختگی اتو روی فرش معمولاً به شکل لکه زرد و یک سوختگی کم عمق به‌جا می‌ماند و برای از بین بردن اثر آن، پیاز به شما کمک زیادی می‌کند، بله پیاز!


1️⃣  یک پیاز را برش دهید و روی لکه بگذارید.

2️⃣ حتی بد نیست آب پیاز را بگیرید و روی فرش بریزید تا بهتر به خورد فرش برود چون خاصیت لکه بری در آب پیاز است.

4️⃣ بعد از چند ساعت پیاز را بردارید و محل را با شوینده و آب سرد شستشو دهید تا بوی پیاز رفع شود.

5️⃣ با یک شانه یا برس محل سوختگی را شانه بکشید تا پرزها به حالت اولیه برگردند.

🔥 ترمیم سوختگی فرش با قابلمه

کمی سربه هوایی کافی است تا ماهیتابه یا قابلمه داغ روی فرش شما اثر سوختگی به جا بگذارد. برخلاف موارد قبلی لکه سوختگی ناشی از قابلمه روی فرش بزرگ است و می‌تواند فرش شما را به کلی از قیافه بیندازد. اگر بر حسب اتفاق با چنین مشکلی روبه‌رو شدید به ترتیب زیر عمل کنید:


1️⃣ با قالب یخ روی محل سوختگی را مالش دهید تا التهاب آن کم و الیاف فرش مرطوب شود.

2️⃣ یک شانه دندانه ریز برداشته و روی پرزها را شانه بکشید تا الیاف از هم فاصله بگیرند و سوختگی‌ها بریزد.

3️⃣ با قیچی و موچین پرزهای نیم سوخته را جدا کنید.

4️⃣ برای از بین بردن لکه سوختگی آب اکسیژنه را با نسبت 1/10 با آب ترکیب و روی محل سوختگی قرار دهید.

5️⃣ فرش را آب سرد و شوینده شستشو دهید.

6️⃣ سوختگی‌های عمیق‌تر که فرورفتگی بیشتری در فرش ایجاد می‌کند را با انتقال پرز جبران کنید. (در انتهای مقاله این ترفند آموزش داده شده است.)

اینجا می‌توانید درباره روش تشخیص فرش اصل از تقلبی بخوانید 😉

 استفاده از رنگ برای ترمیم فرش سوخته

سوختگی بیش از همه در رنگ الیاف فرش تغییر ایجاد می‌کند. گاهی برای تعمیر فرش سوخته راهی ندارید جز اینکه رنگ آن را به شیوه‌ای بازسازی و یکدست کنید. خصوصا وقتی سوختگی عمیق نیست و تنها به شکل لکه‌ای زرد روی فرش خودنمایی می‌کند، تجدید رنگ‌آمیزی فرش راهی منطقی به نظر می‌رسد. برای این منظور می‌توانید از رنگ مخصوص فرش (یا حتی رنگ پارچه) کمک بگیرید البته انجام این کار در خانه و توسط فرد مبتدی ریسک بالایی دارد و بیشتر برای لکه‌های کوچک توصیه می‌شود.


مهم است که از رنگ نزدیک به الیاف فرش استفاده کنید. رنگ را بر اساس نقشه قالی روی سطح سوختگی بکشید و با یک سطح حایل از پخش شدن رنگ به بخش‌های مجاور جلوگیری کنید. بهتر است بعد از رنگ آمیزیِ هر نقطه، سریعا آن را با باد سشوار خشک کنید تا دقت کار بالاتر رود.

تعمیر موکت سوخته

سوختگی در موکت بیش از فرش‌ اتفاق می‌افتد؛ دلیل آن می‌تواند مربوط باشد به استفاده بیشتر از موکت خصوصا در محل‌هایی که ما حدس می‌زنیم برای فرش ریسک بالایی دارد. موکت‌ها معمولا طرح ساده و کم‌جزئیاتی دارند و سوختگی بیشتر روی آن‌ها خودنمایی می‌کند البته این موضوع هنگام مخفی کردن آثار سوختگی در موکت به یک مزیت تبدیل می‌شود؛ اما چگونه؟

در ادامه روش تعمیر موکت سوخته را مرحله‌به‌مرحله و با دو روش توضیح دادیم، در ادامه جواب سؤال بالا را پیدا می‌کنید 👇

❕روش اول ❕

1️⃣ یک سمباده (سنگ‌پا) بردارید و به‌آرامی روی سطح سوخته موکت بکشید تا بافت آسیب‌دیده تخریب و جدا شود.

2️⃣ با کمک قیچی یا ناخن‌گیر الیاف سوخته را نوک‌گیری کنید.

3️⃣یک موچین یا قیچی بردارید و از موکتی مشابه یا بخشی از موکت که زیاد در دید نیست، پرز و الیاف جدا کنید.


4️⃣ کمی چسب چوب یا چسب قطره‌ای روی محل سوختگی بزنید و پرزها را به‌آرامی روی آن قرار دهید.


5️⃣ یک جسم سنگین را برای چند ساعت روی محل ترمیم شده گذاشته و فرصت دهید تا کامل خشک شود. سپس با یک شانه دندانه‌ریز یا برس، روی موکت را شانه کنید تا پرزها شکل یکدستی به خود بگیرند.

❕روش دوم❕

1️⃣ قسمت سوخته فرش را به شکل هندسی مشخصی برش زنید. (دایره، مربع و ...)
2️⃣ از یک موکت مشابه یا قسمتی از همان موکت که دید مستقیم ندارد، تکه‌ای با همان ابعاد ببرید.
3️⃣ قسمت سوراخ موکت را از پشت با یک پارچه آغشته به چسب بپوشانید.
4️⃣ تکه موکت برش خورده را به چسب آغشته و روی پارچه و در فضای خالی قرار دهید.
5️⃣ جسم سختی را روی موکت گذاشته و زمان دهید تا خوب خشک شود.
6️⃣ روی موکت را شانه بکشید تا الیاف خاب درستی پیدا کنند.
6️⃣ معمولا در این روش مرز زیادی بین قسمت بریده شده مشخص نمی‌شود اما اگر حس کردید این مرز قابل تشخیص است، از تکنیک پرز و الیاف استفاده و مرز را با آن بپوشانید.

سخن پایانی

در این مقاله راهکارهای زیادی برای ترمیم فرش و موکت سوخته ارائه کردیم که در انواع سوختگی فرش به شما کمک خواهند کرد. امیدواریم این راهکارها رضایت خاطر شما را جلب و مشکل‌تان را حل کنند. اگر راه‌حل بهتری برای تعمیر سوختگی فرش و موکت سراغ دارید که در این مطلب به آن اشاره نشده، حتما در کامنت‌ها برای‌مان بنویسید. 🙂

دیدگاه کاربران

ارسال یک دیدگاه

هیچ یک از اطلاعات وارد شده به جز نام شما منتشر نخواهند شد شده اند.

عملیات انجام شد