نقش فرش ماشینی در دکوراسیون داخلی

11 دلیل برای استفاده از فرش ماشینی در خانه‌های ایرانی


روزگاری وقتی از دکوراسیون داخلی به سبک ایرانی حرف می‌زدیم، بخش ثابت آن پوشش کف خانه با فرش و موکت بوداصلاً مگر می‌شد خانه بدون فرش باشد! برای یک خانواده ایرانی توهین‌آمیز بود که بخشی از سنگفرش خانه دیده شوداما آلان چه؟ درواقع دیگر نقش فرش در دکوراسیون داخلی تغییر کردهسؤال اینجاست که با رواج سبک غربی و تغییر سلیقه خانواده‌ها؛ آیا هنوز هم برای فرش در خانه ایرانی‌ها جایی هست؟ در این مقاله به این پرسش پاسخ می‌دهیم.

 

 

500 سال قبل از میلاد مسیحاین طول عمر قدیمی‌ترین فرش ایرانی است که در موزه آرمیتاژ روسیه نگهداری می‌شود. البته قدیمی‌ترین فرش موجود!

اگر تابه‌حال درباره فرش پازیریک نشنیده‌اید، عکس زیر رانگاهی بیندازید. یک شاهکار به تمام معناست!

 

 

نقش فرش در دکوراسیون داخلی منزل ما ایرانی‌ها نیازی به شرح و توضیح ندارداصلاً می‌توان گفت فرش همیشه عضوی از خانواده ما بودهعصر پشتی و مخده، فرش حکم پوشش کف خانه را داشت و علاوه بر زیبایی، راحتی خانواده را فراهم می‌کردالبته زمانی هم دسترسی به فرش مختص توانگران جامعه بود؛ بعد شکلی عمومی پیدا کرد. و امروز با این قیمت‌های سر به فلک کشیده...! 


در مجموع لازم است که برای خرید فرش بسیار هوشمندانه عمل کنیم.


استفاده از فرش در طراحی داخلی برای ما شرقی‌ها گریزناپذیر استاصلاً مگر یک خانه بدون فرش، خانه می‌شود؟! با این حال گاهی درباره نقش فرش در دکوراسیون داخلی مدرن دچار تردید می‌شویماصلاً مسئله‌ای نیستدر این مطلب با هم 11 دلیل و 11 چرایی برای استفاده از فرش در دکوراسیون داخلی را بررسی می‌کنیمخوشحال می‌شویم تا انتها ما را همراهی کنید.


چرای اولبرای اینکه کف‌پوش منزلتان را دوست ندارید!

این چندان هم عجیب نیستممکن است کف‌پوش منزلتان قدیمی و از مد افتاده باشدیا ممکن است رنگ و جنس کف‌پوش به سلیقه شما نخوردیا حتی با دیگر وسایلتان در اتاق همخوانی نداشته باشد. و درنهایت این موضوع برای شما ناراحتی ایجاد کنددر این شرایط می‌توانید فرش محبوبتان را تهیه کرده و کف اتاق بیندازیدبه همین راحتی!


 چرای دومبرای اینکه کف‌پوش منزلتان نیاز به تعمیر دارد!

بخشی از کف‌پوش آن‌قدر آسیب‌دیده که باید فوراً تعمیر شود! در این شرایط یا باید هزینه تعمیرات را به جان بخرید یا برگردید و نگاه دوبارهای به کف اتاق بیندازید. این سؤال‌ها را از خود بپرسید: آیا تعمیر فوری کف اتاق لازم است؟ آیا می‌شود این خرابی را با استفاده از یک قطعه فرش مخفی کرد؟ در بسیاری موارد جواب مثبت است.

شما می‌توانید با استفاده از فرش در طراحی داخلی به‌راحتی ایرادات کف اتاق را بپوشانیداگر درحال حاضر بودجه‌ای برای تعمیرات کف‌پوش منزل خود ندارید، از یک فرش استفاده کنید. کافی است با یک قیمت معقول، قطعه فرشی تهیه کرده و ضعف کف خانه خود را بپوشانیدحتی اگر لازم بود از چند قالیچه کوچک برای این کار استفاده کنیداگر کمی سلیقه به خرج دهید هیچ‌کس بویی نمی‌برد! این هم یک مورد دیگر از نقش فرش در دکوراسیون داخلی منازل.😉

 


چرای سومبرای اینکه خانه تاریکتان را روشن کنید یا برعکس!

کف‌پوش‌های چوبی یا لمینت تیره، ظاهر زیبا و مدرنی به خانه می‌دهند اما یک ایراد بزرگ دارندآن‌ها عملاً نور را می‌مکنداگر کف‌پوش منزل یا محل کارتان رنگ تیره‌ای داشته باشد، نور را به‌راحتی جذب کرده و خنثی می‌کندبه همین دلیل طراحان داخلی در فضاهای بدون پنجره یا نورپردازی، اصلاً کف‌پوش تیره را پیشنهاد نمی‌کنندبا این حال اگر کار از کار گذشته و در اتاقی با کف‌پوش تیره هستید، یک راه‌حل خوب برای تعدیل روشنایی محیط وجود دارد.

یک فرشبله با انتخاب یک فرش با رنگ روشن، تعادل ایجاد می‌شود. حتی می‌توانید از رنگ‌های تند، طرح‌های شلوغ و یا شاد استفاده کنید و به خانه گرمای بیشتری ببخشید. در تصویر زیر تأثیر فرش در دکوراسیون داخلی منزلی با کف‌پوش تیره را به‌خوبی مشاهده می‌کنید.

 

 


چرای چهارمبرای تفکیک فضای اتاق!

فرض کنید خانه شما سالن پذیرایی بزرگی داردشما می‌خواهید بخشی از آن را به غذاخوری، بخشی را به نشیمن و تماشای تلویزیون و بخشی را به گل‌هایتان اختصاص دهیدمطمئناً نمی‌توانید گچ بردارید و وسط پذیرایی خط بکشیداصلاً نیازی به چنین کاری نیستگاهی در فضاهای بزرگ نیاز داریم به شکل نامحسوس فضا را تفکیک کنیماگر هر اتاق را بعد مجزا در نظر بگیریم، کف‌پوش بیش از 90 درصد المان‌ها را در برگرفتهبیشتر اتفاقات در طراحی داخلی منزل، وابسته به این بعد است.

برای انجام این تقسیم‌بندی‌ می‌توانید از فرش کمک بگیریدیک فرش محدوده نشیمن را جدا می‌کندیا به کمک یک فرش زیر میز غذاخوری می‌توانید فضای آن را مرزبندی کنیدبنابراین به کمک قطعه فرش‌های کوچک می‌توانید خانه خود را به بخش‌های منفک و درعین‌حال پیوسته تبدیل کنید.

 

 


چرای پنجمبرای یک خوش‌آمد گویی دل‌نشین!

ورودی یا سرسرا، اولین نقطه برخورد مهمانان با خانه شماست. منظور از ورودی، فضایی است که بین خانه شما و محیط بیرونی قرار گرفتهورودی حتی قبل از شما به مهمانان خوش‌آمد می‌گوید. حتی خود شما وقتی خسته از سرکار برمی‌گردید و در کیفتان به دنبال کلید خانه هستید، چه می‌بینید؟

مسئله اینجاست که دوست دارید در اولین برخورد چه تأثیری بر دیگران بگذارید؟ به شما پیشنهاد می‌کنیم در همه‌جا حتی در ورودی منزل، امضای خودتان را داشته باشیدیک قطعه فرش زیبا می‌تواند خانه شما را گرم و دوست‌داشتنی نشان دهدالبته ناگفته نماند که خاک یا رطوبت کف کفشم همانانتان را هم میگیرد.

 

 


چرای ششمبرای اینکه کار نظافت را ساده می‌کند!

اگر فرش ندارید و اتاق کف‌پوش شده است، چه مراحلی را برای نظافت آن طی می‌کنید؟ اصلاً هر چند روز یک‌بار مجبورید کف خانه را نظافت کنید؟ خانهای که با سرامیک یا لمینت کف‌پوش شده برای خودش مصیبتی استحتی می‌توانید جای پایتان را پشت سر ببینیداگر کف‌پوش تیره باشد که دردسر آن هم بیشتر استدر این صورت باید به پاک کردن روزانه گردوغبار عادت کنید. کافی است که چند کودک هم در خانه داشته باشیداگر بخواهید خانه را همیشه تمیز نگه‌دارید، دیگر جارو، طی و تشت آب همراه همیشگی شما می‌شوند.

 

یکی از مزیت‌های استفاده از فرش در دکوراسیون داخلی در همین است که کثیفی خانه را از دید پنهان می‌کندیا حداقل آن را بزرگنمایی نمی‌کند. برای نظافت آن‌هم کافی است جاروبرقی خود را به پریز بزنید و در چند دقیقه کار تمام است.

 



نقش فرش در دکوراسیون داخلی آن‌قدرها هم کمرنگ نیستخوشبختانه فرش‌های باکیفیت پای خود را به خانه‌های ایرانی باز کرده‌اند و به‌عنوان جزئی از دکوراسیون داخلی خودنمایی می‌کننداما آیا نیازی هست در طراحی داخلی از فرش استفاده کنیم؟ تا اینجا شش چرایی استفاده از فرش در دکوراسیون داخلی را با هم مرور کردیمفهمیدیم حداقل در شش حالت می‌توان از فرش در خانه‌های مدرن بهره بردموارد باقی‌مانده را می‌توانید در ادامه این مقاله مطالعه کنیدامیدوارم تا اینجا از مطالب ما استفاده برده باشید. 🙂

 


چرای هفتم: برای اینکه سروصدا را کاهش می‌دهد!

 

من در یک مجتمع آپارتمانی زندگی می‌کنم. شب‌ها حتی صدای پای همسایه طبقه بالا را که آرام آرام قدم برمی‌دارد تا برای آب خوردن به آشپزخانه برود هم می‌شنوم! واقعاً فاجعه است.

یکی از مشکلات آپارتمان‌نشین‌ها (خصوصاً در مجتمع‌های غیرشخصی ساز) عایق نبودن دیوارها است. جابه‌جایی وسایل، تند و پرسروصدا راه رفتن، برخورد وسایل با کف‌پوش و هر چیزی که با کف خانه ارتباط داشته باشد می‌تواند برای واحدهای پایینی ایجاد اذیت کند. اما راه‌حل چیست؟ آیا می‌شود کف خانه را عایق کرد؟

اگر در خانه کودک دارید یا جابه‌جایی وسایلی مثل صندلی سروصدای زیادی راه می‌اندازد، از فرش کمک بگیرید. یکی از مزیت‌های فرش، کاهش سروصدا و جذب ارتعاشات راه رفتن یا افتادن چیزها روی زمین است. راه رفتن روی فرش نرم‌تر و بی‌صداتر از سطوح سخت مانند سرامیک و پارکت است. از طرف دیگر فرش این قابلیت را دارد که اصوات را حتی از هوا دریافت کرده و جذب کند. برای اثبات آن در خانه‌هایی که کف سرامیک یا پارکت دارند، جیغ کوچکی بکشید. پژواک صدا را حس می‌کنید؟ حالا آن را با یک اتاق مفروش شده مقایسه کنید. این آزمایش ادعای مارا ثابت می‌کند. بنابراین استفاده از فرش در دکوراسیون داخلی چنین خانه‌هایی کاملاً منطقی است.


چرای هشتم: برای اینکه خانه را گرم می‌کند!

اگر سرمایی هستید یا در منطقهٔ سردسیر زندگی می‌کنید، فرش می‌تواند جان شمارا نجات دهد. چند سال پیش، به خانه جدیدی نقل‌مکان کردم و یک‌هفته‌ای طول کشید تا توانستم فرش موردعلاقه‌ام را خریده و به خانه بیاورم. اعتراف می‌کنم که در این‌یک هفته از سرما به خود می‌لرزیدم. تمام بخاری‌ها روشن بود، لباس گرم می‌پوشیدم اما هیچ فایده‌ای نداشت. پارکت چوبی کف خانه سرما و رطوبت را منعکس می‌کرد و خانه همچنان سرد بود. بعد یک هفته فرش عزیزم رسید و کابوس سرما بالاخره تمام شد!

مشخص است که استفاده از فرش در دکوراسیون داخلی بر کاهش مصرف انرژی هم تأثیرگذار است. به همین دلیل در مناطق سردسیر استفاده از کف‌پوش نرم همچون فرش خصوصاً در اتاق‌خواب توصیه می‌شود. اگر در خانه کودک خردسال دارید، در محل بازی او حتماً از زیراندازی مثل فرش استفاده کنید. این‌گونه دمای محیط را تحت کنترل خواهید داشت و از سرماخوردگی کودکتان جلوگیری می‌کنید.


چرای نهم: برای اینکه از کف‌پوش گران‌قیمت خانه محافظت می‌کند!

 

اگر کف‌پوش خانه‌تان را دوست دارید، باید بسیار حواستان را جمع کنید. محل‌های پر رفت‌وآمد خانه‌تان را پیدا و ایمن کنید. مثلاً قسمت غذاخوری! درست جایی که میز غذاخوریتان را قرار داده‌اید. کف‌پوش آن نقطه می‌تواند در زمان کوتاهی دچار آسیب شود. یک برآورد قیمت انجام دهید. ببینید صرف هزینه برای تعمیر کف‌پوش برای شما اقتصادی‌تر است یا خرید یک فرش برای زیر میز غذاخوری؟

همچنین اگر در خانه فرزند دارید، باید چهارچشمی مراقب آن‌ها باشید. یک وسیله تیز در دست یک کودک بازیگوش کافی است تا کف‌پوش زیبای خانهتان را نابود کند. 


چرای دهم: برای اینکه آلرژی زدایی می‌کند!

 

تحقیقات نشان می‌دهد وجود فرش در منزل رابطه مستقیمی با سلامت کودکان و کاهش بروز آلرژی در آن‌ها دارد. البته این روزها حساسیت به گردوغبار و گرده‌های گیاهان فقط مختص کودکان نیست. اگر با سابقه آلرژی به دکتر مراجعه کنید، آلرژی‌ای که در خانه هم رهایتان نمی‌کند؛ پیشنهاد جالبی به شما می‌دهد. فرشها را از خانه خارج کرده یا بشورید! نه اشتباه برداشت نکنید، فرش علت آلرژی شما نیست. بلکه برعکس فرش یک خاصیت خوب برای جذب گردوغبارهای محیط دارد. به‌ این‌ ترتیب ذرات آلوده را از مسیر تنفسی شما دور می‌کند. حتی پرزدهی فرش هم نمی‌توان باعث مشکل چندانی شود.

زمانی مشکل ایجاد می‌شود که این آلودگی‌های به دام افتاده مدت زیادی آنجا بمانند. ممکن است فرزندتان روی فرش در حال بازی باشد و این شروع پردردسر آلرژی خواهد بود. به همین دلیل لازم است که به نظافت فرش هم توجه داشته باشید.


چرای یازدهم: برای اینکه به هنر علاقه دارید!

 

شاید مهم‌ترین دلیل و نقش فرش در دکوراسیون داخلی خانه‌های ایرانی همین چرای آخر باشد. همه ما زیبایی را می‌پسندیم. برای همین است که هزینه زیادی می‌کنیم و طراحی داخلی منزلمان را به یک طراح دکوراسیون حرفه‌ای می‌سپاریم. فرش ایرانی علاوه بر راحتی و گرمایی که به خانه‌های ما می‌دهد، یک زیبایی شرقی هم با خود به همراه دارد. البته فرش‌های مدرن هم می‌توانند اثر هنری تلقی شوند اما نشانی از فرهنگ ما ندارند!

 

فرش‌ ایرانی در دنیا بسیار محبوب و شناخته‌شده است. ممکن است تصور کنید که استفاده از فرش در طراحی داخلی مدرن (خصوصاً فرش ایرانی) جایی ندارد. اما تصاویر زیر به شما خلاف این را ثابت می‌کنند. شما می‌توانید طرفدار دکوراسیون مدرن باشید؛ اما با یک فرش یا تابلو فرش ایرانی به خانه خود اصالت بدهید.

 

  



سخن پایانی

در این مقاله‌ی سعی کردیم از اهمیت و نقش فرش در دکوراسیون داخلی صحبت کنیم. امیدواریم این 11 چرا برای استفاده از فرش در منزل را از ما بپذیرید. مطمئناً دلایل بیشتری وجود دارد که ما به بهانه آن‌ها باید پیوندی را که از گذشته با فرش ایرانی داریم حفظ کنیم. درنهایت امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. خوشحال می‌شویم هرگونه سؤال یا نظر خود درباره این مجموعه مقاله را با ما به اشتراک بگذارید و از طریق پیج ایستاگرام مجموعه با ما در ارتباط باشید.

دیدگاه کاربران

ارسال یک دیدگاه

هیچ یک از اطلاعات وارد شده به جز نام شما منتشر نخواهند شد شده اند.

عملیات انجام شد