فرش فلوکاتی چیست؟ | فروشگاه فرش لوکس

در دکوراسیون مدرن "راحتی" حرف اول و آخر را می‌زند و در انتخاب فرش، نمی‌توان از این ویژگی غافل شد. حال که نام فرش مدرن با راحتی گره خورده، شاهدیم که برخی فرش‌های نیمه-باستانی هم در بازار اسم و رسمی برای خود به هم زده‌اند!

درباره فرش فلوکاتی صحبت می‌کنیم که گویا در ماشین زمان پریده و به عصر ما آمده تا با رویکردی مدرن زینت‌بخش خانه‌هایمان باشد. 🥰

فرش فلوکاتی را زیرمجموعه فرش‌ شگی می‌دانند. فرش شگی که در مقاله دیگری مفصل به آن پرداختیم، به‌عنوان یک فرش مدرن در بازار داخلی با چهار نام تجاری زیر شناخته می‌شود:

▪️ فرش فلوکاتی
▪️ فرش چرمی
▪️ فرش میکرو
▪️ فرش سه بعدی

فرش‌های شگی میکرو دارای نخ کوتاه با تراکم بالا هستند درحالیکه فرش‌های شگی سه بعدی نخ زبرتر و براق‌تری دارند. فرش‌های شگی چرمی نیز چنان‌که از نام‌شان پیداست، به جای الیاف مرسوم از چرم طبیعی یا مصنوعی بافته می‌شوند. اما فرش شگی فلوکاتی با چه ویژگی‌هایی شناخته می‌شود؟ فرش لوکس در ادامه به‌تفصیل درباره آن صحبت خواهد کرد.

فرش فلوکاتی چیست؟

فرش‌هایی با پرز بلند، تراکم متوسط و ظاهری کمی ژولیده که راه رفتن روی آن حس راه رفتن روی ابر را تداعی می‌کند. فرش فلوکاتی {Flokati Carpet} نسبت به فرش میکرو، پرزهایی بلندتر و نرم‌تر دارد که به همین دلیل ظاهری حجیم و پُروپیمان پیدا می‌کند. ارتفاع پرزهای فرش شگی فلوکاتی به‌طور متوسط بین 4.5 الی 6 سانتی متر است و در تنوع بالایی از رنگ و طرح تولید می‌شود هر چند که نوع تک رنگ آن جذابیت بیشتری برای خریداران دارد.

گرچه فرش‌های فلوکاتی دارای ظاهری مدرن هستند اما به عصر حاضر تعلق ندارند. ردپایِ این فرشینه‌های پشمالو را در 1500 سال پیش و در دوران شکوفایی یونان می‌توان یافت. در آن دوره احتمالا آن‌ها را با پشم بز می‌بافتند اما امروز از الیاف پلی استر، آکریلیک و یا نایلون در تولید قالی فلوکاتی استفاده می‌شود.

ویژگی‌های فرش فلوکاتی

کمی قبل اشاره کردیم که "شگی" نام خانواده‌ای است که فرش‌های فلوکاتی را نیز شامل می‌شود. برای تشخیص فرش فلوکاتی از دیگر انواع فرش شگی باید به بررسی دقیق‌ترِ ویژگی‌های آن بپردازیم:

✅ شکل ظاهری: بیشتر اعضای این خانواده پرزهای کوتاه و نرم دارند که با خابی یکدست بافته شده‌اند اما در قالی فلوکاتی این نظم و قاعده کمی تغییر می‌کند؛ به این شکل که پرزها بلندتر شده و تراکم ریشه آن‌ها افزایش می‌یابد و به همین سبب پرزها از قسمت انتهایی با فاصله و به‌هم ریختگی بیشتری کنار هم مستقر می‌شوند. ظاهر حجیم این فرش‌ها از همین موضوع ناشی می‌شود.

✅ جنس: در تولید فرش شگی از متریالی مثل پلی استر، نایلون و یا آکریلیک هیت ست شده استفاه می‌شود که قیمت کمتری دارند و نظافت آن‌ها نیز راحت‌تر است. اما در تولید فرش‌های فلوکاتی از نخ‌هایی با لطافت پشم بز استفاده می‌کنند مثل نخ دنیر میکرو فلامنت که گران و به‌شدت بادوام است. البته در بحث نظافت کمی کار با این الیاف دشوار خواهد بود که در ادامه به سختی نگهداری و روش‌های نظافت فرش‌های فلوکاتی اشاره خواهیم کرد.

✅ قیمت: همان‌طور که اشاره کردیم الیاف به‌کار رفته در فرش‌های فلوکاتی گران هستند پس طبیعی است که قیمت فرش فلوکاتی از فرش‌های شگی بالاتر باشد. علاوه‌بر "الیاف" باید پیچیدگی سیستم تولید را نیز به دلایل بالا بودن قیمت قالی فلوکاتی اضافه کرد.

کاربرد فرش‌های فلوکاتی

فرش شگی جزء دسته فرش‌های بی‌تکلف است و در هر بخش خانه که نیاز به گرما و نرما باشد 😉 قابل استفاده است. کاربرد اصلی فرش‌های شگی در اتاق‌های خواب و پادری است و تنها برخی انواع لوکس آن در نشیمن اصلی مورد استفاده قرار می‌گیرند درحالیکه فرش‌های فلوکاتی فارغ از ابعاد خود، به دلیل ظاهر شیک و جذابی که دارند، کفپوشی برای فضاهای اصلی هستند.

بنابراین برای اتاق پذیرایی، اتاق کار و یا نشیمن می‌توانید به سراغ فرش فلوکاتی بروید. از سمت دیگر چون نظافت این فرش‌ها دشوار است، برای فضاهایی مثل آشپزخانه یا اتاق خواب کودک ابداً توصیه نمی‌شوند.

اما اینکه فرش فلوکاتی به درد چه کسانی می‌خورد؟

برخلاف فرش شگی، فرش فلوکاتی هم در دکوراسیون مدرن و هم کلاسیک قابل استفاده است. در دکوراسیون مدرن می‌توانید به عنوان عضو اصلی به آن بها بدهید و در دکوراسیون کلاسیک برای جلوگیری از شلوغ شدن فضا، به قطعه کوچک و لوکسی از آن در بخش خالی از دکوراسیون خود اکتفا کنید.

مزایا و معایب قالی فلوکاتی

فرش‌های فلوکاتی یکی از جذاب‌ترین پیشنهادات ما برای طرفداران فرش‌های لوکس و فانتزی هستند که با هر سبک دکوراسیون امکان تطبیق دارند. اگر قصد خرید فرش فلوکاتی دارید، در ادامه به مهم‌ترین مزایا و معایب این دسته فرش‌ها اشاره کردیم.

مزایای فرش‌های فلوکاتی:

✔️ بافت گرم و نرم
✔️ طول عمر بالا {متوسط عمر این فرش‌ها 25 سال است}
✔️ وزن پایین
✔️ از فرش‌های ماشینی معمولی ارزان‌تر هستند
✔️ مشکل پرزدهی فرش ندارند
✔️ نمای لوکسی در دکوراسیون ایجاد می‌کنند
✔️ مقاومت به فشار بالا {به راحتی وسایل سنگین روی آن‌ها قرار دهید بدون اینکه نگران ماندن اثر آن روی فرش باشید}

و اما معایب:

❌ جذب و اختفای آلودگی‌ها در بافت حجیم فرش
❌ بروز حساسیت {مرتبط با مشکلِ بالا 👆}
❌ نظافت دشوار

برای حل مشکل پرزدهی فرش مطالعه این مقاله را به شما توصیه می‌کنیم 😉

ابعاد فرش‌های فلوکاتی

فرش فلوکاتی هم مانند فرش‌های شگی، در ابعاد پایین تنوع بیشتری دارد یعنی اگر به دنبال یک فرش فلوکاتی 9 یا 12 متری باشید، باید حسابی بازار را زیرورو کنید. البته این موضوع به‌معنای نبودن فرش در این ابعاد نیست فقط کار کمی برای‌تان سخت خواهد شد. برعکس در ابعاد پایین و حتی زیر یک متر، تا بخواهید برای خرید فرش فلوکاتی قدرت انتخاب دارید. 😀

تکه فرش‌های فلوکاتی در ابعاد پایین محبوبیت بالایی دارند و برای بخش‌های خاص مثل پای شومینه، کنار صندلی راک و کتابخانه، زیر راه‌پله یا فضاهای خالی که حس بلاتکلیفی ایجاد می‌کنند، گزینه‌های مناسبی هستند.

نگهداری و نظافت فرش‌های فلوکاتی

این پرزهای بلند که باعث جذابیت فرش‌های فلوکاتی می‌شود، می‌تواند دردسرهایی هم ایجاد کرده و مثلا نظافت این فرش‌ها را سخت کند. علاوه‌بر گردوغبار و خرده‌ریزِ خوراکی‌ها، در فرش‌های فلوکاتی با اندازه پُرزِ سوپر، بعید نیست که کلید و وسایل گم شده خود را هم بین پرزهای فرش پیدا کنید! 😁

برای نظافت این فرش‌ها قدم اول "تکاندن" است؛ با همه قدرت آن‌ها را بتکانید تا گرد‌وغبار و خرده آشغال‌ها از درون بافت فرش خارج شوند. جارو کشیدن این فرش‌ها هم کمی دشوار است چون ممکن است آشغال در بین پرزها گیر کرده و به دام مکنده جارو نیفتد؛ پس در برنامه نظافت فرش‌های فلوکاتی، گام نخست را به تکاندن آن‌ها اختصاص دهید.

هنگام جارو کشیدن فرش فلوکاتی، درجه جارو برقی را کم کنید چراکه ممکن است به پرزها آسیب برسد. توصیه می‌کنیم اگر قرار است فرش فلوکاتی را در خانه و با شامپو فرش بشویید حتما از اسفنج ابری استفاده کنید و ابداً سمت برس نروید چون آن هم می‌تواند به پرزها صدمه برساند.

اینجا می‌تواند درباره روش‌های افزایش عمر فرش ماشینی بخوانید 😀

و اما در آخر...

اگر طرفدار فرش مدرن هستید، با خرید فرش فلوکاتی با یک تیر دو نشان زدید. این فرش به دلیل ظاهر حجیم خود بسیار جلب توجه می‌کند و زرق‌وبرق زیادی به طراحی داخلی می‌دهد و چون تنوع طرح و رنگ‌ بالایی در بازار دارد، به‌خوبی سلایق مختلف را پوشش خواهد داد.

از سوی دیگر فرش‌های فلوکاتی بسیار گرم‌ونرم و راحت هستند و حس حضور در خانه را بیشتر منعکس می‌کنند. بنابراین با خرید قالی فلوکاتی نه‌تنها عنصر جذابی را برای پوشش بخش مرکزی دکوراسیون خود خریده‌اید که از راحتی و آسایشی که این سبک فرش‌ها به ارمغان می‌آورند نیز بهره‌مند می‌شوید.

در پایان امیدواریم این مقاله را دوست داشته و اطلاعات لازم درباره فرش‌های شگی و فلوکاتی را از آن دریافت کرده باشید، نظرات خود را در  کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.🙂

دیدگاه کاربران

ارسال یک دیدگاه

هیچ یک از اطلاعات وارد شده به جز نام شما منتشر نخواهند شد شده اند.

عملیات انجام شد