چگونه فرش مناسب برای اتاق خواب یا اتاق بازی کودکان انتخاب کنیم؟

حساس‌ترین مشتریان ما والدینی هستند که برای خرید فرش اتاق کودک دلبندشانمراجعه می‌کنند. این والدین دغدغه‌های متعددی دارند چراکه کودکان، این موجودات حساس، کنجکاو و دوست داشتنی آن‌ها را مجبور می‌کنند برای تضمین سلامت، امنیت و راحتی‌شاندقت زیادی به خرج دهند و این دقت را هنگام خرید فرش نیز از یاد نبرند.

فرش لوکس در مقاله پیش‌ِرو به بررسی نکات مهم در انتخاب کفپوش اتاق کودکپرداخته و راهنمایی‌های لازم را برای خرید فرش کودک ارائه می‌کند؛تا انتها همراه ما باشید.


اهمیت فرش در اتاق کودک

برخی والدین به استفاده از فرش در اتاق کودک علاقه‌ای ندارند یا آن را غیر ضروریمی‌دانند؛ آن‌ها از این غافلند که فرش تا چه اندازه اسباب آسایش فرزندشان را فراهم می‌آورد! کودک بیشتروقت خود را در اتاق خواب سپری می‌کند، آن‌جا بازی می‌کند، می‌دود، زمین می‌خورد،می‌خوابد، غذا و خوراکی می‌خورد و عملاً یک زندگی کامل را تجربه می‌کند به همین دلیل کفپوش اتاق اهمیت بسیار زیادی برایاو دارد.

توصیه ما آن است که تمام مساحت اتاق کودک موکت یا فرش شود تا همیشه گرم‌و‌نرمباشد و او بتواند بدون آسیب روی آن بازی کند. نکات مهم دیگری برای انتخاب فرش مناسبکودک وجود دارد که در ادامه بیشتر درباره‌شان صحبت می‌کنیم.

ویژگی‌های فرش مناسب اتاق کودک

سن و جنسیت کودک عوامل اصلی در انتخاب فرش اتاق او هستند اما موارد دیگری نیزوجود دارند که اولویت‌های والدین را هنگام خرید فرش تحت تاثیر قرار می‌دهند. به‌عنوان والد فاکتورهاییزیر شما را در خرید قالی برای اتاق کودک یاری می‌کنند.

مقاومت

فرش اتاق کودک باید ظرفیت پاخور بالایی داشته باشد، در برابر رنگ و لکه مقاوم باشد همچنین به‌راحتی تمیز شود. برای جلوگیری از کثیف شدن فرش کودک و افزایش عمر آن می‌توانید از روکش مخصوص استفاده کنید البته ما زیاد آن را توصیه نمی‌کنیم چون فرش کودک ویژه خود اوست و نباید حس ناخوشایندی هنگام بازی در او ایجاد کند.

✅ نظافت آسان

فرش‌های فانتزی با پرزهای بلند بیشتر کثیف می‌شوند و گردوخاک و آشغال را به خود جذب می‌کنند پس انتخاب خوبی برای اتاق کودک نیستند. بهتر است از فرش پرز کوتاه با خابِ مشخص برای اتاق بازی یا خواب کودک استفاده کنید تا هم به راحتی جارو شود و هم شستشوی آن آسان باشد.

ازآنجاکه فرش کودک زودبه‌زود کثیف می‌شود باید روش‌های پاک کردن لکه از فرش را یاد بگیرید همچنین به الیاف کار شده در فرش توجه داشته باشید. برای اتاق کودک اولویت با فرش‌هایی است که از الیاف اکریلیک و سپس پلی پروپیلن و پلی استر تولید می‌شوند. 

✅ ابعاد

بهتر است فضای اتاق کودک کاملاً فرش شود تا هنگام بازی او خیال‌تان راحت باشد. اگر نمی‌خواهید وسایل سنگین مثل کمد یا تخت را روی فرش قرار دهید، پس از اتمام چینشِ وسایل، با کمک چند قطعه فرش فضای خالی اتاق را مفروش کنید. حتی می‌توانید از ترکیب فرش و موکت در اتاق کودک استفاده کنید که راحتی بیشتری نسبت به پارکت و سرامیک دارند و اتاق کودک را نیز گرم نگه‌ می‌دارند.

راحتی

فرش اتاق کودک باید به غایت راحت باشد تا باعث خستگی کودک نشود. پرزهای بلند و بافت نرم فرش به کودک اجازه می‌دهد به راحتی روی آن بخوابد، غلت بزند، بدود و بازی کند. در بحث راحتی فرش خودتان را محدود نکنید؛ ادعا می‌شود که فرش‌های فانتزی راحتی بیشتری دارند اما گاهی در بین فرش‌های ماشینی مدرن هم گزینه‌های خوبی برای اتاق کودک پیدا می‌کنید.

✅ ضخامت

ضخامت فرش همان ارتفاع نخ خاب فرش است که اگر زیاد در نظر گرفته شود فرش بسیار نرم‌تر بوده و امکان آسیب به کودک کاهش می‌یابد از سمت دیگر در فرش‌های پرز-بلند امکان پرزدهی هم بیشتر می‌شود و تمیز کردن آن‌ها هم دشوارتر است. درمجموع ضخامت فرش بسته به کیفیت بافت و سلیقه شما تعیین می‌شود و معمولاً ضخامت 9 میلی‌متر برای فرش اتاق کودک کفایت می‌کند.

✅ رنگ و نقشه

اولین تجربه‌های کودک شما رویفرش اتاقش رقم می‌خورد پس طرح آن می‌تواند به شخصیت او شکل دهد یا حتی برایش آموزنده باشد. ازآنجاکه فرش کالای ارزانی نیست تا در فواصل کوتاه آن را جایگزین کنید، بهتر است فرش‌هایی با طرح‌های ساده‌ برای اتاق کودک‌تان بخرید تا هم به او حس آرامش بدهید و هم تا پیش از شکل‌گیری شخصیت او و علاقه‌اش به کاراکتر، رنگ و مدل خاص، سلیقه شخصی‌تان را به او القا نکرده باشید.

اگر قرار است فرش را در سالن پهن کنید تا هنگام بازی کودک را تحت نظر داشته باشید، از فرشی کوچک با طرح و رنگ جذاب استفاده کنید تا فرزندتان بازی روی آن را به گشت زدن در خانه ترجیح دهد. با انتخاب فرش با رنگ‌های شاد و طرح‌های کودکانه و جذاب نه‌تنها کنجکاوی کودک را تحریک می‌کنید که کودکی شاد و سرزنده تربیت خواهید کرد. توصیه دیگر ما خرید فرش‌هایی با طرح یونی سکس است که به سلیقه فرزند شما از طفولیت جهت نمی‌دهد. 

فرم فرش

برای آموزش نظم به کودک از فرش‌هایی با فرم متقارن استفاده کنید که به دلیل فاصله برابر گوشه‌ها از مرکز، هنگام بازی کودک با همسالانش بسیار کاربردی هستند. به‌این‌ترتیب فرش‌ مربعی و یا فرش دایره‌ای انتخاب‌های خوبی برای اتاق کودک خواهند بود. البته بعضی والدین خلاف این فکر می‌کنند و با خرید فرش‌هایی با فرم ساختار شکنانه سعی دارند کودک خود را به تفکر خارج از چهارچوب عادت دهند.

 در مهدهای کودک و اتاق‌های بازی از فرش‌هایی با طرح‌های آموزنده استفاده کنید که مطالبی مثل حروف الفبا یا نام حیوانات را تداعی می‌کنند یا نقوش آن‌ها قوانین اجتماعی مثل قرار گرفتن در صف را به کودک آموزش می‌دهد.

✅ امنیت

فرش کودک باید از هر نظر ایمنی او را تضمین کند. فرش اتاق کودک نباید هنگام بازی سُر بخورد و اگر چنین مشکلی دارد با کمک ترمز فرش آن را فیکس کنید. همچنین بهتر است با چسب محافظ ریشه فرش، رشته‌های حاشیه فرش را که ممکن است به انگشتان پای کودک گیر کند پنهان کنید.

✅ آلرژی

یکی از مشکلاتی که با انتخاب نادرست فرش برای اتاق کودک با آن مواجه می‌شوید، بحث آلرژی است. پرزدهی فرش یکی از دلایل رایج بروز حساسیت خانگی در کودکان است. ممکن است پرزها یا غبار جمع شده در بافت فرش به‌مرور موجب بروز حساسیت در فرزند شما شود پس هنگام خرید فرش مطمئن شوید که مشکل پرزدهی نخواهید داشت.

فرش‌های بافته شده با الیاف طبیعی خیال شما را از بابت بروز حساسیت راحت می‌کنند خصوصا فرش‌های پنبه‌ای که به‌طور طبیعی ضد حساسیت و ضد لک هستند و قیمت مناسبی هم دارند.

برای رفع مشکل پرزدهی فرش از این مطلب بازدید کنید 😀

خرید فرش برای اتاق کودک

اگر به دنبال خرید بهترین فرش برای اتاق کودک خود هستید، باید فرشی ضد لک، ضد سوختگی مجهز به تکنولوژی خود تمیز شوندگی و دارای عمر نوح پیدا کنید که اگر یافتید خوشحال می‌شویم ما را هم بی‌خبر نگذارید. 🤭 متاسفانه چنین فرشی هنوز اختراع نشده ولی خب، نمونه‌های خوبی در بازار یافت می‌شوند که قطعا از نظر طرح و کیفیت نظر خریداران را جلب می‌کنند.

تا همین چند سال پیش فرش‌های فانتزی کودک عموماً وارداتی بودند اما در حال‌ حاضر شرایط تغییر کرده. خوشبختانه امروز فر‌ش‌های کودک موجود در بازار تنوع بالایی دارند و حتی بعضی تولیدکنندگان داخلی لاین اختصاصی برای تولید فرش کودک راه‌اندازی کرده‌اند که خبر خوبی برای خانواده‌ها و خصوصا کودکان است. اگر تصمیم دارید برای اتاق کودک خود فرش خریداری کنید می‌توانید به شعبه حضوری فرش لوکس مراجعه کرده یا از طریق فروشگاه ما به صورت آنلاین خرید خود را انجام دهید.

درپایان، امیدواریم این مطلب به شما کمک کند تا با بایدها و نبایدهای خرید فرش کودک آشنا شوید و انتخاب بهتری برای آسودگی فرزند دلبندتان داشته باشید.

دیدگاه کاربران

ارسال یک دیدگاه

هیچ یک از اطلاعات وارد شده به جز نام شما منتشر نخواهند شد شده اند.

عملیات انجام شد